L’ocupació mitjana del transport públic aquesta setmana ha estat per sota del 33% màxim fixat

S'ha augmentat l'oferta en hores punta coincidint amb el retorn parcial a la feina

L’ocupació mitjana del transport públic a Barcelona i la seva àrea metropolitana aquesta setmana, coincidint amb el retorn parcial a la feina de sectors no essencials, ha estat inferior al 33% de capacitat màxima que van establir les autoritats el 13 de març per garantir una distància prudencial i reduir el risc de contagi del coronavirus. Segons ha informat l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), l’oferta ha oscil·lat entre el 40% i el 65%, amb puntes del 70%, a les hores més concorregudes. De fet, la demanda en els dies posteriors a la Setmana Santa ha continuat inferior al 10%, és a dir, s’ha reduït més d’un 90%, en la línia de les dues setmanes que el govern espanyol només va permetre treballar als sectors essencials.

Des del 13 de de març, quan es va decretar aquesta distància prudencial entre viatgers, la demanda va caure dràsticament i va permetre també als operadors reduir l’oferta en el transport ferroviari i per carretera, que la setmana passada va oscil·lar entre el 33% i el 50% del seu nivell habitual, sempre en funció de les franges horàries.

En els dies previs a l’estat d’alarma, els nivells de demanda generals de la xarxa es van veure lleugerament afectats i el 12 de març era del 80%. L’endemà, quan ja es van anunciar les primeres mesures de restricció al transport públic a l’àrea de Barcelona, es va reduir en un 50%. A partir del 15 de març, primer dia d’estat d’alarma, l’ocupació ja es va situar inferior al 20%, que sobretot s’acumulava en les hores punta, segons destaca l’ATM.

El cap de setmana del 21 i 22 de març va ser el primer moment en el qual la xarxa rebia menys d’un 10% de la seva afluència habitual. La demanda va repuntar lleugerament el dilluns, 23 de març, fins al 10%, per continuar evolucionant a la baixa els darrers dies de març, tenint en compte, a més, les restriccions de mobilitat, per part del govern de l’Estat, de tots els sectors econòmics no essencials.

Els primers dies d’abril, la demanda general a la xarxa ha oscil·lat entre un 5% i un 7%. L’aplicació de la suspensió de tarifes, des del dia 2 d’abril i fins al dia 9, no ha repercutit en una variació de la demanda.

Aquest cap de setmana, l’oferta de la xarxa serà similar a la dels darrers caps de setmana: del 33-60% durant el dia, i del 50% en el servei de bus nocturn. Tant metro com FGC i TRAM no funcionaran a mitjanit de divendres i de dissabte.

Més informació

Nou comentari