Unes obres deixen 5 mesos sense escales mecàniques el metro de Vallcarca

Els veïns de Vallcarca i del Putxet han hagut de buscar alternatives perquè és una de les poques estacions sense adaptar

Vallcarca té una relació d'amor-odi amb les escales mecàniques, com bé saben els veïns de la baixada de la Glòria, que es queixen sovint perquè tenen el mal costum d'espatllar-se. Ara que feia uns quants mesos que aquestes no tenien problemes tècnics, la maledicció de les escales mecàniques s'ha traslladat a l'altre extrem del barri, a l'accés al metro per l'avinguda República Argentina. Unes obres de renovació de TMB han deixat aquesta part de Vallcarca, que fa frontera amb el Putxet, sense escales mecàniques durant cinc mesos.

Les obres, que van començar el passat 10 de juny i s'allargaran fins a principis de novembre, són especialment més molestes perquè Vallcarca és una de les poques estacions del metro de Barcelona que no està adaptada per a persones amb mobilitat reduïda. Tot i que els treballs estan marxa –els ascensors que connecten l'andana i el vestíbul es van acabar al juliol–, l'ascensor exterior que ha de comunicar l'estació amb l'avinguda República Argentina no es començarà a construir fins l'any que ve.

Descoordinació de les obres

“És una vergonya que no s’hagin coordinat per renovar les escales després de tenir adaptada l’estació de metro”, lamenta la Consol, una veïna del carrer de la Costa, al Putxet, que fins havia de pujar per la ruta alternativa, que passa pels jardins Manuel Blancafort, i l'obligava a superar un desnivell de més de 20 metres. Ara que han reobert l'escala de pedra només ha de pujar 70 graons. “Els dies que no tinc ganes de caminar baixo una parada abans i agafo l’autobús, però trigo més estona”, diu. L’Antoni i la Cesca, de 81 anys ell i 79 ella, han optat per la mateixa tàctica perquè les seves cames no estan per fer grans caminades. "Per sort amb el 22 ens podem arreglar".

TMB defensa que les obres de renovació de les escales mecàniques eren imprescindibles perquè formen part d’un lot de 19 instal·lacions que “estan a punt d’arribar als 40 anys de servei, data que es considera el límit de la seva vida útil”. Les escales mecàniques del metro, igual que les de la baixada de la Glòria, són “de les més antigues de la xarxa” i per això parlen de treballs de “renovació integral” i no de manteniment. Són obres en majúscules i requereixen el desballestament i la retirada de l’escala antiga i la col·locació i el muntatge de la nova.

Les obres de les escales mecàniques suposen el canvi total de la instal·lació / XFDC

Les obres de les escales mecàniques suposen el canvi total de la instal·lació / XFDC

Cinc mesos sense escales

A l’estació de Vallcarca conviuen dues obres: les de les escales mecàniques que connecten el vestíbul amb una de les andanes –que haurien d’estar a punt d’aquí a dues setmanes com a molt– i les dels dos trams d’escales que comuniquen el vestíbul amb la sortida de l’avinguda República Argentina, que són les més complexes. Aquesta setmana està previst que s’obri l’accés perquè els viatgers puguin fer servir les escales de pedra mentre s’acaben de muntar les escales mecàniques, s’ajusten i es fan les proves posteriors. 

Tot i que en principi el termini límit era el 25 d’octubre, TMB ha avançat al TOT Barcelona que s’allargarà fins al 4 de novembre, 10 dies després del previst. “Sembla senzill, però la complexitat dels treballs per l’entorn, tot mantenint l’estació operativa, fa que es necessiti més temps”, asseguren fonts de la companyia. El gruix de les obres s’ha intentat concentrar a l’estiu per reduir les afectacions, però hi ha una part que és impossible de fer sense bloquejar l’accés. El 2018, quan hi va haver unes obres similars a l’estació de Penitents, directament es va optar per tancar l’estació durant cinc setmanes. 

Unes escales atípiques

A més, les escales mecàniques en obres són excepcionalment llargues, de sis trams cadascuna i amb una llargada de 12 metres, el doble de l'habitual. Això obliga a fer una planificació més extensa per executar les obres. En una primera fase es procedeix a desmuntar tota l'escala peça per peça –que inclou l'estructura, la barana, tots els elements mòbils, el grup motor o el quadre de maniobra– fins que només queda el forat de formigó.

Com que les escales noves són més grans i pesades, sovint és necessari adaptar les mides del forat, una obra que ha requerit quatre setmanes de feina. "Acabada aquesta fase, es torna a muntar tot amb els nous elements i equips i tot això ha de ser compatible amb el servei, ja que en cap moment es tanca l'estació", insisteixen fonts de la companyia. Quan les escales estiguin muntades encara quedarà un últim pas. Durant uns dies es duu a terme un període de proves, que inclou totes les comprovacions de seguretat i les comunicacions.

TMB renova 19 escales mecàniques

Les obres de Vallcarca formen part d’un lot de 19 escales mecàniques que s’estan renovant a tota la xarxa de metros amb un pressupost global de 4 milions d’euros. Els treballs van començar a finals de maig i la majoria estan situades a estacions de gran afluència de passatgers, cosa que ha dificultat les obres. Un dels casos més paradigmàtics és el l’estació de plaça Espanya, on segons TMB s’està treballant les 24 hores del dia “per arribar a la Diada i a la Mercè”. Les estacions de Penitents i Vall d’Hebron (L3) i Besòs (L4) també s’han renovat. 

Escales mecàniques en obres / TMB

Escales mecàniques en obres / TMB

 

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?