Vols cancel·lats i serveis mínims desactiven les dues vagues de l'aeroport del Prat

En cap moment s'han superat els 15 minuts d'espera als filtres de seguretat | Iberia ha xifrat en un 10% el seguiment de la vaga

El primer dels quatre dies de vaga dels treballadors de terra d'Iberia, que se suma a la vaga indefinida del personal de Trablisa que presta el servei de controls de seguretat, ha començat amb poca incidència a l'aeroport del Prat. Els taulells de reclamacions d'Iberia i Vueling estaven pràcticament buits malgrat les cancel·lacions. Fonts d'Aena han explicat que en cap moment s'han superat els 15 minuts d'espera als filtres de seguretat. A diferència d'altres vagues similars, als taulells apareixen vols cancel·lats, que segons Aena és perquè no els havien esborrat del sistema.

L'aerolínia Iberia Airport Services ha assegurat que ha atès 343 vols fins a les 18:30h, amb 173 sortides i 170 arribades, i que no s'han produït incidències. "La jornada de vaga s'està desenvolupant amb normalitat, els serveis mínims s'estan complint", ha expressat el comunicat. 

L'aturada, que està prevista per aquest cap de setmana i el proper, ha obligat Vueling a cancel·lar preventivament 112 vols, 46 aquest dissabte i 66 diumenge; i Iberia n'ha cancel·lat sis. Foment ha dictat uns serveis mínims d'entre el 32% i el 53% segons el tipus de vols, que els sindicats van qualificar com "exagerats" i "excessius". Abans de les cancel·lacions hi havia programades 1.000 operacions a l'Aeroport de Barcelona i 190.000 seients ofertats per al dissabte i 1.075 operacions i 200.000 seients per a diumenge. Aquesta vaga se suma a l'aturada indefinida del personal de Trablisa, empresa que presta el servei dels controls de seguretat, que es va iniciar el 9 d'agost però que els serveis mínims del 90%, la fan gairebé imperceptible.

Seguiment del 10%

Iberia Airport Services ha xifrat en un 10% el seguiment de la vaga de personal de terra a l'aeroport de Barcelona, que ha començat aquesta mitjanit. Segons l'empresa, que s'encarrega de la gestió dels equipatges de fins a 27 companyies al Prat, s'estan complint els serveis mínims i no s'ha registrat cap incidència relacionada amb el conflicte laboral. Fins a dos quarts de nou del matí, Iberia havia atès 95 vols, 45 d'arribada i 50 de sortida.

Abans de les cancel·lacions hi havia programades 1.000 operacions a l'Aeroport de Barcelona i 190.000 seients ofertats per al dissabte i 1.075 operacions i 200.000 seients per a diumenge. Aquesta vaga se suma a l'aturada indefinida del personal de Trablisa, empresa que presta el servei dels controls de seguretat, que es va iniciar el 9 d'agost però que els serveis mínims del 90%, la fan gairebé imperceptible.

Pressió dels sindicats

El secretari general d'UGT a Catalunya, Camil Ros, ha explicat que el seguiment de la vaga del personal de terra de l'aeroport del Prat és de dos de cada tres dels treballadors dels que no fan serveis mínims. Una xifra que s'allunya molt del que havia comunicat Iberia, del 10%. Omar Minguillón, portaveu d'UGT ha posat en valor que s'estiguin complint els serveis mínims per no "perjudicar la gent" i ha explicat que la situació "no és un caos" perquè "una quinzena d'avions de Vueling estan parats a la T2 i això vol dir que la seva flota està paralitzada". Ha afegit que en aquest sentit "la vaga és un èxit en la mesura que es pot parlar d'èxit" i ha posat en valor els "prop de 140 vols cancel·lats".

"Iberia no ha estat a l'alçada dels seus clients quan no ha sabut negociar per evitar el conflicte", ha explicat Minguillón, que s'ha mostrat esperançat que la setmana vinent els truquin per seguir negociant. En aquest punt, ha reclamat a l'empresa "que posi damunt de la taula els números de contractació que necessita l'aeroport i les dates de quan es podrien aplicar" perquè ha denunciat que "de moment no han posat cap numero damunt de la taula". i ha insistit en que Madrid té 3.500 treballadors i Barcelona 2.000 per fer "gairebé la mateixa feina".

Camil Ros ha lamentat que s'hagin de veure "obligats" a fer la vaga amb uns serveis mínims "excessius". També ha demanat la implicació d'Iberia i Aena en les negociacions. "Exigim que s'impliquin", ha reblat, perquè el problema "de precarietat i temporalitat es pot solucionar". 

"Que es moguin, i evidentment també els seus governs", ha reclamat. "La nostra voluntat no és fer vaga sinó reconvertir els contractes temporals a fixes", ha insistit Ros, que s'ha mostrat convençut que "tard o d'hora es mouran" però que apretaran "perquè sigui aviat". Ha demanat que de la mateixa manera que els treballadors han estat "responsables" complint els serveis mínims, l'empresa també ho sigui negociant.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?