Les multes per als cotxes més contaminants a Barcelona seran de 100 euros

Les sancions estan dirigides als vehicles que circulin per la zona de baixes emissions quan ho tenen prohibit

L'Ajuntament de Barcelona ha obert un procés participatiu per perfilar detalls com horaris i autoritzacions puntuals en les restriccions als vehicles més contaminants, que s'aplicaran de forma estructural a partir de gener de 2020 i que ara s'apliquen en episodi de contaminació per NOx, que de moment no s'ha declarat. 

L'ordenança que s'elaborarà també concretarà les multes per incomplir les restriccions: ara és de 100 euros si es circula en episodi de contaminació malgrat tenir-ho prohibit, però la normativa per a les restriccions estructurals podrà fixar un règim sancionador diferent en funció d'infraccions lleus, greus i molt greus.

En una sessió de treball amb els mitjans, la tinent d'alcalde d'Ecologia, Janet Sanz, ha explicat que han promogut un procés participatiu per abordar aquests detalls amb la ciutadania, que quedaran definits en una ordenança municipal sobre aquestes restriccions a tota la ciutat -excepte les rondes, la Zona Franca i Vallvidrera.

El protocol actual per a episodis de contaminació preveu que els vehicles més contaminants -els que no disposen d'etiqueta ambiental de la DGT- no puguin circular de dilluns a divendres de 7:00 a 20:00 hores a la ciutat, i amb aquest procés s'estudia la possibilitat d'introduir canvis com que els divendres l'horari acabi abans, per facilitar l'operació sortida.

Al costat de la regidora Gemma Tarafa i al comissionat d'Ecologia, Frederic Ximeno, Sanz ha explicat que també treballen per definir quants dies tindran aquests vehicles més contaminants per circular per la ciutat tot i la restricció -que no afectarà a flotes com ambulàncies i serveis funeraris, que tindran un termini de adaptació.

Registre metropolità

Plantegen que els vehicles més contaminants -al voltant d'un 20% del parc metropolità- disposin de diversos dies a l'any encara sense definir per poder circular sense haver-ho de justificar però avisant amb antelació, ha explicat Ximeno.

Ha assenyalat que s'han de construir els mecanismes administratius perquè "no sigui un problema" disposar del vehicle en aquests dies i en casos d'emergències i excepcionals sense avís previ -casos en què no descarten que s'hagi de recórrer la multa amb un justificant d'aquesta emergència.

Ximeno ha assenyalat que la idea és que els vehicles comuniquin amb antelació que circularan a través d'un registre metropolità, en què també s'hauran d'inscriure previsiblement els vehicles amb matrícula estrangera per demostrar que podrien disposar per antiguitat d'una etiqueta de la DGT que els permetria circular.

Tot preparat

Sanz ha assegurat que està tot preparat per poder activar el protocol per NOx que implica aquestes restriccions si es declara un episodi -mai activat, tot i que va estar a punt divendres passat-, incloses càmeres i dispositius de la Guàrdia Urbana i, preguntada pels mitjans, ha dit que no es pot descartar que al juliol es produeixi algun episodi pel que s'activin les restriccions.

Tarafa ha recordat que el 48% dels barcelonins viu exposat a valors de NOx per sobre dels límits que fixa la UE i que el 95% està potencialment exposada a nivells superiors de PM10 dels establerts per l'Organització Mundial de la Salut (OMS ), que són més baixos que els de la UE.

Ha ressaltat que, quan es declari un episodi de contaminació, tots els centres sanitaris de la ciutat rebran l'avís i informaran a les seves pàgines web de consells per als usuaris, i també recolliran dades de mortalitat i del nombre de visites i ingressos per causes relacionades amb la contaminació.

Més informació
Comentaris (2)
La quantia de les multes Fa 3 mesos
Quan hi havia la pesseta, les multes més altes que es posaven per motius normals de trànsit habitual eren, que recordi, de 200, 500 i com a molt 1000 pessetes, potser en algun cas 1500. És a dir encara no 10 euros. D'això encara no fa 20 anys. Ara es posen multes per aparcar malament fins i tot de 200 euros. És a dir d'unes 33 000 pessetes i escaig..Com s'ha arribat a aquests extrems? Perquè? Amb quina finalitat? Quin sentit té? I sobretot, això és una societat democràtica i lliure?
Criteris Fa 3 mesos
És lògic, què un vehicle sigui considerat "contaminant" si és matriculat el desembre del 1999 i un altre de la mateixa marca, model, model, cilindrada i sèrie, matriculat l'any 2000 no ho sigui?