Climacció, Families For Future Barcelona, Fridays For Future Barcelona, Moviment per la Justícia Climàtica i Rebel·lió o Extinció Barcelona reclamen en un comunicat conjunt a l’Ajuntament de Barcelona una reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH) del 7,6% l’any 2023, com demana l’últim informe de l’ONU. Amb aquest objectiu, s’alineen amb l’Ajuntament per reclamar que s’aturin els ampliacions del port i l’aeroport i que s’eliminin els vols més curts amb alternativa ferroviària. Per contra, es mostren exigents amb el govern d’Ada Colau i Jaume Collboni per reclamar-li que vagi més enllà de la Zona de Baixes Emissions i plantegi el peatge urbà.
Unes hores abans que l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, presideixi l’acte de declaració d’emergència climàtica han reclamat el càlcul de reducció d’emissions de GEH que assolirà cada actuació concreta, el seu calendari i pressupost. També demanen la creació d’un comitè independent encarregat de fer el seguiment de l’aplicació de les mesures i els seus resultats en la reducció d’emissions cada mig any conformat per experts científics independents i ciutadans.
En el comunicat, també insten el consistori a treballar amb el govern espanyol per “aturar les ampliacions” del port i l’aeroport, que calculen que generen 12,9 milions de tones anuals de CO2, les dades que dona l’Ajuntament i que, almenys el Port, discuteix. Les entitats consideren que aturar l’ampliació de les línies de vol i les rutes marítimes com una “demanda urgent i imprescindible, més enllà d’un pla de reducció global d’emissions d’ambdues infraestructures”.
En relació a l’estudi per eliminar els vols curts que tenen alternativa ferroviària –com proposa l’Ajuntament–demanen que sigui el govern de Barcelona qui elabori aquest estudi en el cas que en dos mesos no hi hagi resposta de la resta d’administracions.
Pel que fa a les actuacions relacionades amb el Port apunten que es tracta de mesures que “fa anys que estan sobre la taula o en plans aprovats, com els accessos ferroviaris o l’electrificació, o altres són actuacions que tindran un escàs impacte en la reducció d’emissions”. Per això demanen aturar les ampliacions previstes, la tercera terminal de contenidors i les dues terminals de creuers de gran capacitat. També reclamen la definició d’un pla de reducció de rutes de transport marítim, prioritàriament creuers.
Sobre els vehicles motoritzats, que consideren responsable del 40% dels gasos d’efecte hivernacle que s’imputen a la ciutat, els moviments pel clima reclamen a l’Ajuntament l’aplicació d’una taxa anticontaminació o peatge urbà, amb exempcions per als turismes amb tres o més ocupants i persones amb mobilitat reduïda. Reclamen que se superin les polítiques de renovació, com és el cas de la Zona de Baixes Emissions, i s’apliqui una mesura efectiva de reducció dràstica de vehicles.