Motos de lloguer i alcohol, la nova combinació de risc que preocupa la Guàrdia Urbana

Els controls policials han trobat que molts dels usuaris d'aquestes aplicacions a la nit donen positiu en consum d'alcohol

Entre el soroll generat per l'arribada dels patinets elèctrics i la polèmica aflorada pels serveis d'Uber i Cabify, la consolidació de les motos compartides a Barcelona ha passat gairebé inadvertida. Tanmateix, la seva presència ha afectat la seguretat ciutadana i ja se les relaciona directament amb nombrosos casos de conducció sota els efectes de l'alcohol. Així ho asseguren fonts de la Guàrdia Urbana al TOT Barcelona, que expliquen que és un dels fenòmens en què més s'han fixat l'últim any. Segons aquestes fonts, existeix una regulació molt tova que afavoreix que es donin situacions de perill per a la ciutadania. A més, és fàcil enganyar les aplicacions que controlen les motos i fer-ne ús fins i tot quan no tens el carnet de conduir

Les raons que vinculen la conducció del servei conegut com a motosharing amb una taxa d'alcohol superior a la permesa són diverses, indiquen les mateixes fonts policials. Hi ha una barreja d'inconsciència, sensació d'impunitat i facilitats que ofereix la nova tecnologia. Així, és senzill que un usuari caigui en la trampa d'una falsa equivalència quan surt d'un sopar. Ha begut més del compte i pensa "agafo un taxi o una moto de lloguer per minuts?", com si fossin opcions comparables.

Que la moto no sigui propietat de l'usuari actua de barrera amb l'esperit de responsabilitat que tenim sobre els nostres vehicles

Hi ha condicions avantatjoses com el preu –que acostuma a rondar els 20 cèntims per minut en la seva utilització– que acaben de fer que la balança es decanti per l'alternativa de la moto per minuts. Un altre punt a favor és que el servei arriba a molts barris de Barcelona i els vehicles es troben per geolocalització, així que és fàcil saber on t'has de dirigir per trobar-ne un. I no has d'esperar-te enlloc fins que arribi un autobús o un taxi. 

Redueixen el sentit de la responsabilitat

Que el servei estigui disponible les 24 hores del dia afavoreix que en els períodes sense metro, a la matinada, molts usuaris optin pel transport ràpid en una moto elèctrica de les flotes cada cop més extenses que s'han instal·lat a Barcelona. Fonts policials expliquen que és precisament en aquelles hores en les que han augmentat els controls als conductors de motosharing i que el resultat és que s'han trobat amb un alt índex d'usuaris beguts.

És fàcil fer ús de les motos de lloguer sense carnet o tenint-lo suspès

A més, el fet que la moto no sigui propietat de l'usuari actua de barrera amb l'esperit de responsabilitat que s'acostuma a tenir sobre els objectes propis. Normalment, un conductor està més conscienciat quan agafa el seu vehicle, mantenen des de la Guàrdia Urbana. I si el ciutadà va amb el seu vehicle a un sopar, és probable que no begui alcohol, perquè sap que l'haurà de tornar a agafar per tornar. En canvi, l'espontaneïtat i manca de responsabilitat sobre la moto que conduiran podrien provocar situacions de poc compromís amb la seguretat

Les trampes per conduir 'motosharing'

Un altre condicionant a tenir en compte és que es pot fer ús de les motos fàcilment sense tenir el carnet de conduir o tenint-lo suspès. Si bé és cert que les empreses que regulen les aplicacions demanen fotografies de la llicència per assegurar-se que tot és correcte –triguen un dia aproximadament en verificar-ho–, és molt fàcil introduir les dades i imatges del carnet d'un familiar o amic i que faci ús de la moto una altra persona. 

És un problema que s'uneix a la manca de connexió entre les sancions policials i l'aplicació. Per exemple, en cas que es detecti un infractor que condueix en en estat d'embriaguesa, a part de la multa, se l'immbolitzarà el vehicle. Aquest sistema ha funcionat fins ara perquè anul·lava la voluntat del conductor de seguir la seva marxa, ja que només tenia un vehicle que havia estat enxampat. En canvi, amb les motos compartides, després de donar positiu en alcohol i ser multat, l'usuari pot caminar un carrer més enllà, deixar el control policial enrere i trobar-se una nova motocicleta per seguir el seu camí. L'aplicació mòbil no li detectarà la multa ni molt menys el prohibirà conduir.

Per això, la policia està estudiant noves mesures per conscienciar sobre l'ús d'un servei cada cop més freqüent. En el proper balanç d'accidentalitat, que es presentarà els pròxims dies, es concretaran les dades d'aquest nou fenomen i es podrà acotar la magnitud del problema i les intervencions necessàries per fer-li front. De moment, sembla que el fenomen del motosharing funciona perquè l'oferta de marques s'incrementa gradualment a Barcelona. Ecooltra, Yego, Scoot, Muving, Movo... Les possibilitats són cada cop més variades, i si no trobes una moto disponible de la teva aplicació preferida a prop d'on ets, sempre pots buscar en una altra. 

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?