La Montesa Impala busca l'indult

L'Ajuntament de Barcelona i la Federació Catalana de Vehicles Històrics es reuneixen per abordar les restriccions que la Zona de Baixes Emissions imposarà a la mítica moto

La Montesa Impala ha demanat l'indult davant el tribunal de la Zona de Baixes Emissions (ZBE). Després que l'Ajuntament i altres administracions anunciessin la sentència per a la moto mítica de Barcelona amb l'entrada en vigor al gener de les restriccions, els defensors de la Impala esperen salvar-la i que pugui seguir circulant.

El govern municipal els comença a escoltar i aquest dimarts, 1 d'octubre, els responsables de Mobilitat i Medi Ambient de l'administració local es reuniran amb la Federació Catalana de Vehicles Històrics (FCVH) per estudiar alternatives a la defunció de la Impala.

Fonts municipals precisen al TOT Barcelona que la política municipal és la d'"escoltar tothom" de cara a la redacció de l'ordenança municipal sobre la ZBE, que encara està pendent. "Hi ha temps per incloure més excepcions", tranquil·litzen. A més, especifiquen que l'etiqueta especial per a vehicles històrics és "una de les línies de treball", però eviten avançar si serà una realitat. Aquesta és la solució que busquen els defensors de la Impala, però la creació d'una nova etiqueta depèn de la Direcció General de Trànsit (DGT). Tot i així, el president del Moto Club Impala, Xavi Arenas, posa de relleu que l'Ajuntament ha estat partícip de la gestació de la ZBE i, per tant, té responsabilitat pel que fa a excepcions.

La ZBE estarà restringida per a cotxes de gasolina anteriors al 2000, de dièsel matriculats abans de 2006 i furgonetes d'abans de 1994. La moto Impala, fabricada per última vegada als 80, forma part dels vehicles vetats, així com tots els històrics. 

Més info: Barcelona mata la Montesa Impala

L'entrada en vigor de la ZBE i les conseqüents limitacions de circulació per a vehicles contaminants entre les 7 i les 20 hores de dilluns a divendres entre la ronda de Dalt i la Litoral suposa que la Impala, així com tots els vehicles històrics, gairebé no podrà sortir al carrer. "No em vull comprar cap altra moto, confio que podré seguir conduint-la", diu Pere Itchart mentre es mira la seva Impala. Aquest estudiant de Disseny Industrial té 19 anys i és propietari d'una de les Impala que hi ha a Barcelona. "A cada semàfor els altres conductors es queden al·lucinant amb la moto", relata orgullós.

El dipòsit emblemàtic de la Impala | Adrià Lizanda

El dipòsit emblemàtic de la Impala | Adrià Lizanda

Itchart és una excepció entre els propietaris d'Impala per dos motius. El primer és que és una persona jove, i és estrany veure'n amb aquesta moto, segons reconeix el seu pare i membre del Moto Club Impala, Pep Itchart. El segon és que la utilitza a diari: per anar a la universitat, per anar al local del seu pare, per sortir de ruta... Un dels arguments dels defensors de la moto insígnia de la capital catalana passa, precisament, per aquí: la majoria de propietaris d'Impala no circulen amb ella a diari, sinó que ho fan de forma esporàdica. Per això, lamenta el president de la FCVH, Josep Narcís Arderiu, les restriccions de la ZBE "són molt dràstiques". 

JxCat s'implica en l'indult

La lluita per salvar la Impala ha arribat també a alguns partits polítics. JxCat va topar amb una campanya de xarxes socials del Moto Club Impala i es va interessar pel tema, cosa que va acabar motivant una trobada entre l'associació i el grup municipal. En una reunió a què van assistir la regidora Elsa Artadi i l'exregidora i membre de l'equip amb què treballa el grup municipal Francina Vila, els amants de la moto barcelonina van expressar al llarg d'una hora la seva preocupació. 

JxCat portarà al ple d'aquest dilluns una proposició per crear un grup de treball en què s'abordi la situació de 125.000 motos que quedaran fora de joc amb l'aplicació de la ZBE. Després de rebre el Moto Club Impala, Vila detalla al TOT Barcelona que proposaran incloure els vehicles històrics en la taula de treball per estudiar la seva situació. "Ens hauríem de plantejar un indult a la Impala", diu l'exregidora en una conversa telefònica amb aquest diari. 

Més info: Barcelona vetarà l'any que ve els 50.000 vehicles més contaminants

Vila coincideix amb els partidaris de salvar la Impala que la moto té un component històric i patrimonial. En aquest sentit, censura que l'Ajuntament hagi elaborat una regulació "molt simplista" perquè només té en compte l'any de fabricació dels vehicles i no el seu "component cultural". "El govern municipal ha pecat de falta de previsió", critica Vila. 

Més info: Els cotxes antics prenen el centre de Barcelona contra la Zona de Baixes Emissions de Colau

Per a Itchart fill, la millor notícia per començar el 2020 seria poder seguir anant amunt i avall amb la Impala de l'any 1982 que condueix des que té 16 anys. "Hi vaig pujar per primera vegada amb 6 anys i amb 15 estava boig per treure'm el carnet i conduir-la", recorda. Aquest universitari de 19 anys està orgullós perquè els seus amics "al·lucinen" amb la Impala i sovint li demanen pujar-hi. 

La posició de la Federació Catalana de Vehicles Històrics (FCVH), però, és pessimista i creu que motoristes com Itchart hauran d'aparcar les Impala. Com a mínim, ho hauran de fer la majoria del temps perquè, segons el president de la federació, Josep Narcís Arderiu, "sortir cada dia amb la moto com fins ara serà impossible a partir de l'1 de gener". Per a Arderiu, que es reunirà amb l'Ajuntament per abordar aquesta situació l'1 d'octubre, la sortida més adequada ha de ser una etiqueta per a vehicles històrics que els permeti circular alguns dies cada any.

Des del 1962 fins avui

"La gent es fa gran però la Impala sempre es veu jove", reivindica Xavi de la Presa. I això que va ser dissenyada a principis dels 60 per Leopoldo Milá. De La Presa relata com Montesa va ser fundada per Paco Bultó i Pere Permanyer, que van acabar enfrontats perquè el primer volia dedicar els recursos de l'empresa a la competició.

Pep Itchart (esquerra) i Xavi de la Presa | Adrià Lizanda

Pep Itchart (esquerra) i Xavi de la Presa, membres de Moto Club Impala | Adrià Lizanda

Davant la negativa de Permanyer, Bultó va desaparèixer d'un dia per l'altre amb els enginyers de la companyia per fundar Bultaco. Un dels enginyers, Leopoldo Milá, es va quedar a Montesa i va dissenyar una moto per donar una empenta a l'empresa: la Impala. El disseny el va fer mereixedor d'un premi FAD el 1962.

Les Impala, expliquen De la Presa i Pep Itchart, van triomfar als Estats Units. La moto va saltar a la fama amb una operació de publicitat molt cridanera: travessar l'Àfrica amb tres Impalas. La van batejar Operació Impala, i va gaudir del seguiment dels mitjans des del primer dia, segons rememora De la Presa. 

Pep Itchart aparca la Impala a la vorera per acomiadar-se del seu pare i de Xavi de la Presa abans de marxar. Mentre xerra amb ells moments abans de marxar, gairebé tothom qui passa per davant es mira la moto i el seu dipòsit vermell, únic i representatiu, de la Impala. Quan l'encén, el motor fa un rugit que només pot fer la Impala, posa la primera marxa i s'acomiada abans de desaparèixer pels carrers del Poblenou, on està situat el local de Moto Club Impala. Itchart espera poder fer el trajecte de la universitat fins aquí per molts anys més.

Un dels últims viatges amb la Impala?

Pere Itchart ha heretat del seu pare la passió per la Montesa Impala. Als 16 anys va conduir per primera vegada la moto i, des de llavors, l'ha agafat gairebé a diari per fer trajectes quotidians o per anar de ruta pels Alps francesos.

No vol ni pensar en haver d'aparcar-la per les restriccions de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), i espera que l'Ajuntament promogui una etiqueta per a vehicles històrics que el permeti seguir circulant amb la moto insígnia de la ciutat. "La gent celebra que un jove com jo condueixi una Impala", diu cofoi.

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?