La meitat dels usuaris de la moto i la bici compartida provenen del transport públic

Un estudi del RACC constata que l'ús d'aquests mitjans de transport és encara minoritari

El 51% dels usuaris de la bici compartida i del car sharing i el 47% de la moto compartida provenen del transport públic, segons l'estudi Ús dels vehicles compartits a Barcelona elaborat pel Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC). Es tracta, però, d'una mobilitat que encara és molt incipient a la capital catalana ja que menys del 10% de la població l'utilitza, la majoria dels quals són joves de menys de 35 anys. En el cas de les bicicletes, les distàncies acostumen a ser curtes, concretament el 97% no arriben als 10 quilòmetres i en el 55% dels casos es recorren menys de 5 quilòmetres. Aquestes xifres que són semblants en el cas de les motos. D'altra banda, l'estudi destaca que set de cada deu usuaris de la mobilitat compartida afirma no tenir vehicle propi, sobretot pels costos d'adquisició, pel manteniment i pel baix ús.

L'ús de la bicicleta compartida també té una especial incidència entre els joves, ja que el 74% dels usuaris són menors de 35 anys i dos de cada tres usuaris s'han incorporat en els dos darrers anys per l'aparició d'operadors privats que s'afegeix al Bicing, que Barcelona ofereix des del 2007. Sobre el seu perfil, sis de cada deu són treballadors i tres de cada deu són estudiants, mentre que pel que fa la freqüència de l'ús, el 68% en fa un ús molt habitual: el 54% l'utilitza entre tres i cinc vegades setmanals i el 14% el fa servir cada dia. A més, el 39% dels usuaris valora que el seu cost és més econòmic que un vehicle de propietat i la proximitat amb les parades de transport públic.

Pel que fa als usuaris de les motos compartides, el 77% ho han fet substituint els viatges a peu o en bicicleta i el 47% el transport públic, mentre que el 12% abans utilitzava una moto motoritzada i un 9% el vehicle, inclòs el taxi. En la mateixa línia que la bicicleta, molts dels usuaris –fins a nou de cada deu- han incorporat aquest tipus de mobilitat en els darrers dos anys. No obstant això, cal tenir en compte que només la meitat dels conductors reconeix tenir experiència prèvia en la conducció dels vehicles de dues rodes, un 19% admet no tenir-ne cap i un 28% prefereix no contestar. Quant a la freqüència d'ús, la majoria –un 63%- no ho fa de manera habitual i un de cada tres l'utilitza entre 3 i 5 vegades a la setmana.

D'altra banda, l'estudi també conclou que l'actual usuari de cotxe compartit a Barcelona prové d'un vehicle motoritzat i que la meitat també feia viatges en transport públic. A diferència de la moto i la bici, l'usuari habitual té més de 35% i el 80% és treballador. De fet, la meitat dels trajectes es deuen a motius laborals i el 31% per a oci dins de la ciutat davant el 17% que l'utilitza per a escapades de cap de setmana. El 63% dels trajectes són superiors als 20 quilòmetres

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?