Llum verda inicial a la Zona de Baixes Emissions amb l'abstenció de l'oposició

El govern passa el tràmit inicial i l'oposició prepara al·legacions | L'aprovació final requerirà majoria simple al ple de desembre

La futura Zona de Baixes Emissions (ZBE), que prohibirà l'entrada a Barcelona dels vehicles més contaminants a partir de l'1 de gener, ha rebut llum verda inicial aquest dimecres en una comissió extraordinària d'urbanisme, convocada expressament perquè la nova ordenança es pugui tramitar a temps. L'oposició s'ha abstingut en bloc i ha anunciat que presentarà al·legacions, pel que de moment el govern municipal de comuns i socialistes han pogut superar la primera aprovació sense haver de transaccionar suports però rebrà un bon nombre de peticions de millora. 

Ara l'ordenança es sotmetrà al període d'exposició pública i presentació d'al·legacions, amb la perspectiva de donar-li l'aval definitiu al ple de desembre. Aquesta última votació clau només requerirà majoria simple, és a dir, més vots a favor que en contra. L'oposició aprofitarà l'espera fins al ple per negociar amb el govern alguna concessió o accent propi per votar-hi a favor i que així Barcelona pugui presumir d'una aprovació més àmplia i transversal.

El mateix text també l'han d'aprovar els ajuntaments de  Sant Adrià de Besòs, l'Hospitalet, Cornellà i Esplugues de Llobregat, perquè la ZBE també afecta una part del seu terme municipal. L'espai d'exclusió ressegueix el perímetre de les rondes de Dalt i Litoral, que passen per les 5 ciutats metropolitanes. El Govern de la Generalitat de Catalunya i de l'Àrea Metropolitana de Barcelona ja van expressar el seu total suport a la mesura, en una presentació institucional fa tres setmanes.

Al·legacions i crítiques

L'oposició ha aprofitat l'ocasió per apuntar les seves reticències. Max Zañartu (ERC) ha posat en dubte "la real efectivitat i eficàcia d'aquesta ordenança més enllà d'un titular llampant" i ha lamentat que la ZBE no s'acompanyi d'una "estratègia global, coherent i que inclogui grans emissors com port i aeroport". Elsa Artadi (JxCat) ha demanat acompanyar l'aprovació de l'ordenança de mesures complementàries i previsions numèriques, com polítiques de reducció del soroll o "ajudes i fiscalitat per incentivar els vehicles d'elèctrics".

Celestino Corbacho (Cs) ha defensat que la creació d'una oficina per informar a la ciutadania afectada i la conveniència d'un desplegament més gradual: "Podrien haver fet una prova pilot al centre per veure com afectava la mesura i després estendre-la". Òscar Ramírez (PP) ha augurat que la norma rebrà moltes al·legacions i ha criticat l'alt impacte sobre les rendes més baixes, els motoristes i els professionals del transport. Eva Parera (BpC) ha assegurat que ja ha negociat amb Eloi Badia (BComú) tres propostes de canvi i que li ha acceptat una d'elles.

La tinenta d'alcaldia Janet Sanz ha subratllat que el principal objectiu de la ZBE és la millora de la salut de la ciutadania i ha defensat la solvència tècnica de l'ordenança votada. El regidor d'Energia, Eloi Badia, ha defensat que la ZBE no és un pla Renove de cotxes dièsel, sinó  "una eina més" per a un "canvi en la mobilitat de Barcelona", i ha reivindicat la feina feta en mobilitat sostenible durant el passat mandat.

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?