Tots els carrers de Barcelona seran, a partir de l’1 de març, zona 30, a no ser que hi hagi una senyal que indiqui un altre límit de velocitat, els vehicles hauran de circular a 30 quilòmetres per hora. Fins ara, els cotxes i motos podien circular a 50 per ciutat, però un decret d’alcaldia modificarà el límit en uns dies. La tinenta d’alcaldia Janet Sanz (Barcelona en Comú) ha afirmat que la mesura s’ha aplicat perquè és una “emergència”. “Declarem Barcelona ciutat 30”, ha celebrat en una atenció als mitjans.
El decret fixa que a partir de l’1 de març tota la xarxa secundària de carrers de la capital catalana serà zona 30. La xarxa bàsica, que inclou carrers com Aragó, Balmes, avinguda Meridiana o la Diagonal, es mantindrà amb el límit de 50. En alguns casos, però, vies de la xarxa bàsica passaran també a ser 30, com ara el carrer Creu Coberta. Amb tot, el 68% dels carrers de la ciutat seran zones 30. L’objectiu del consistori té previst ampliar el percentatge fins al 75% a finals de l’any que ve.
[r:1]
Sanz ha defensat el canvi amb la disminució dels accidents que suposa reduir el límit i perquè cal que la capital catalana tingui una velocitat “humana”. També ha argumentat que les zones 30 faciliten la convivència entre bicis i trànsit rodat i ajuden a millorar les connexions amb bici. “Volem que els carrers siguin llocs on s’hi pot estar i on s’hi pot jugar”, ha declarat la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat.
El carrer de Sants, que connecta diversos barris del districte de Sants-Montjuïc, ha estat l’escenari escollit per presentar la nova mesura per fomentar la “seguretat” a la ciutat, segons ha dit la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón (PSC). Aquest carrer, juntament amb el de Creu Coberta, ja compta amb senyalització per indicar que el límit és ara de 30, i l’Ajuntament de Barcelona hi situarà també un radar pedagògic –així que no comportarà multes–, en 15 dies tot i que no han especificat on estarà situat. Sumats a la senyalització i al canvi en la regulació dels semàfors per evitar que els vehicles puguin recórrer gran part del carrer amb els semàfors en verd, el consistori confia que els conductors respectaran el límit. Per aquest carrer passen a diari 9.700 vehicles en sentit muntanya i 8.500 en sentit mar.
Alarcón ha recordat que s’instal·larà un radar tram al túnel de Badal “ben aviat”, un radar al túnel de la Rovira després de l’estiu i un altre a la ronda Litoral.
[r:2]
Quant a la reforma de la Via Laietana, que té en peu de guerra el col·lectiu de ciclistes, la tinenta d’alcaldia Janet Sanz ha afirmat que “respecta” les crítiques i que les bicis reivindiquin la millor opció per a elles pel que fa a mobilitat. Tot i així, ha justificat que l’Ajuntament ha procurat “encabir en només 20 metres” totes les opcions possibles de mobilitat.
[r:3]
En qualsevol cas, ha insistit que “el gran perjudicat és el cotxe privat”. “La proposta millora molt la Via Laietana actual”, ha conclòs.