La T-usual es dispara amb la pandèmia i enfonsa la T-casual

Cau l'ús de la T-jove per la falta de classes presencials, segons mostren dades de l'ATM vistes pel TOT Barcelona

L’impacte de la pandèmia de Covid-19 és conegut i operadors de transport com Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ja l’han xifrat en milions d’euros. El cop va provenir, en un primer moment, del confinament entre març i maig i, en segon lloc, de les restriccions a la mobilitat, la falta de turisme, el teletreball o l’augment de l’atur. Administracions com l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ja han destinat pressupost a injectar diners a alguns operadors de transport. Dades de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) fins al setembre facilitades al TOT Barcelona mostren, amb tot, que alguns títols de transport han resistit millor l’emergència sanitària.

La T-usual ha enfonsat la T-casual. És la conclusió que s’extreu de les xifres vistes per aquest diari. Així, si bé l’any passat es van fer més de 300 milions de validacions amb T-10 –que ha passat a dir-se T-casual aquest any i ha augmentat el preu, a més de passar a ser unipersonal– aquest any ha caigut fins a gairebé les 130 milions de validacions. En canvi, la T-usual, que ha substituït la T-mes i és més barata, ha augmentat de les 88 milions de validacions fins a les 113 de l’any passat a aquest.

Pel que fa a percentatges, la T-usual ha estat el 36,06% del total de validacions d’aquest any i la T-casual –juntament amb la T-10, que es va fer servir alguns mesos d’aquest any fins que va deixar de funcionar– el 41,01%. La T-usual –T-mes fins l’any passat– ha passat de representar el 15,24% del total de validacions a ser-ne el 36,06%. Amb tot, tot i que la T-casual ha tingut més pes que la T-usual aquest any, la tendència portada per la pandèmia i el canvi de tarifes dona l’avantatge a la T-usual. La T-10, que ha passat a ser la T-casual, va ser el 54,10% de les validacions de l’any passat, i fins al setembre d’aquest any la T-casual ha estat el 41,01%.

Dades d’ús dels títols de transport / ATM

Fonts de l’ATM apunten a la desaparició de la T-50/30 i la T-trimestre com a un dels motius que expliquen la rellevància que ha guanyat la T-usual. Encara que han desaparegut aquest any, la taula mostra que s’han fet servir. El motiu és que van trigar uns mesos a caducar i es van seguir fent servir enguany fins que van caducar.

Les mateixes fonts destaquen la causa principal de l’eclosió de la T-usual: “Juntament amb el motiu clau: la gran baixada de preu que va tenir [la T-usual], un 25%, que fa que només amb 17 dies d’ús ja l’hagis amortitzat”. Un altre dels títols que va baixar de preu va ser la T-jove, en una estratègia de premiar l’ús intensiu del transport públic i castigar-ne l’ús esporàdic. Tot i així, el fet que la T-jove vagi “molt lligat a la presencialitat acadèmica” ha fet que no hagi incrementat tant el seu ús.

Al contrari del que podria haver passat, els usuaris han decidit apostar per la T-usual i no per la T-casual. Les limitacions de mobilitat i la reducció de moviments podrien haver fet que els viatgers no es decidissin a comprar bitllets d’ús de llarga durada, com la T-usual, i que apostessin per la T-casual. “El preu de la T-usual permet jugar-se-la comprant un abonament mensual i no comprant diverses T-casual”, consideren fonts de l’ATM.

Sigui com sigui, des de l’ATM avisen que és un any “molt complicat per fer comparacions, sobretot, i per tant per extreure’n conclusions”. No només per la pandèmia, sinó també per l’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), el canvi de tarifes i la gratuïtat de la T-16.

Més informació

Nou comentari