La reforma “tàctica” de la ronda Universitat de Barcelona, anunciada divendres i iniciada ja aquest diumenge, ha indignat als col·lectius ciclistes. L’Ajuntament ha reconfigurat la calçada eliminant 2 dels 4 carrils de trànsit privat per tal de crear maxivoreres de 8 metres amb plaques de ciment com les que usen les parades de bus. Entitats ciclistes i de vianants de la ciutat han expressat la seva incomprensió per la manca d’un carril bici en el nou disseny, que veuen “plenament justificat” perquè al voltant de plaça Catalunya gairebé no n’hi ha. L’ús compartit de les voreres per ciclistes i vianants, auguren, “pot empitjorar la seguretat”.

Quatre entitats –BACC, AUMP, Catalunya Camina i Eixample Respira– han publicat un manifest conjunt aquest dilluns contra l’exclusió de la bicicleta a la nova ronda. Celebren que el consistori intervingui en aquesta artèria cèntrica, on els veïns es queixaven des de fa anys pel gran nombre de parades d’autobús interurbà que hi ha. Però consideren que la no inclusió d’un carril per a bicicletes “perpetua el conflicte amb vianants, bicicletes i vehicles de mobilitat personal, al no disposar aquests últims d’un espai segur i de prioritat”. Creuen que les bicicletes de facto circularan per la vorera i els ginys com patinets o monocicles quedaran sense un espai amb empara legal.

Consideren que dos carrils per al trànsit motoritzat encara és massa i podria dedicar-se part de la calçada als vehicles sostenibles: “Aquesta proposta deixa en situació d’indefensió a les persones més vulnerables de la mobilitat, alhora que manté una notable accessibilitat per cotxes i motos”. “Aquesta solució serà una font de conflictes”, avisen. Recorden que diversos plans ja havien previst un carril bici a la ronda Universitat i lamenten que “els voltants de plaça Catalunya són un forat negre per a la mobilitat sostenible”.

L’Ajuntament s’obre a rectificar

Fonts municipals consultades pel TOT Barcelona defensen que l’actuació a la ronda se centra en l’ampliació de voreres perquè “era una reivindicació veïnal històrica i una necessitat urgent”. Recorda que es tracta d’una intervenció “tàctica”, no definitiva, i que en d’altres realitzades recentment com la pacificació de Consell de Cent o Rocafort tampoc s’ha inclòs carril bici.

Tot i així, no tanca la porta a incloure un espai per als ciclistes més endavant, en el marc d’una reflexió més àmplia que englobi les altres tres rondes que envolten Ciutat Vella. “L’Ajuntament de Barcelona està treballant en la redacció d’un estudi de totes les vies de l’entorn i específicament del conjunt de les rondes per definir quin ha de ser l’espai més adequat per a la bici en aquest àmbit”, sosté el govern municipal.

L’exregidora de Mobilitat volia bici

L’exregidora de Mobilitat dels comuns, Mercedes Vidal, ha donat suport a la reivindicació d’un carril bici a la ronda. “No s’entén que no hi hagi un carril bici, que estava previst”, va piular en presentar-se el pla. Recordava també l’absència d’espais per pedalejar al voltant de plaça Catalunya i sostenia que “no té sentit” que no s’inclogui “ara que s’hi actua”.

Nou comentari