La L9 i la L10 tindran publicitat per primera vegada

Territori licita ara un contracte de 3 anys de durada, malgrat que la pandèmia ha fet caure molt els preus del sector

La L9 i la L10 tindran, per primera vegada, publicitat. Es tracta de les línies més noves de la xarxa de metro de Barcelona, fins al punt que les dues estan inacabades. Tot i que les previsions del Govern –concretament del departament de Territori i Sostenibilitat, que és el propietari de les instal·lacions del subsòl– auguren que falten anys perquè s’acabin, la Generalitat vol començar a treure’n rendiment gràcies a la publicitat.

És per això que des del 3 de febrer les empreses que vulguin poden optar a aconseguir un contracte que les permeti explotar els espais publicitaris de les dues línies. Així, s’ha obert el procés de licitació pública que acaba el 22 de març. Fonts del departament de Territori confirmen al TOT Barcelona que és la primera vegada que hi haurà publicitat a les línies 9 i 10 del metro.

Les condicions per aconseguir el contracte, valorat en uns 4 milions d’euros que pot aconseguir l’adjudicatari en el període de tres anys de durada, passen pel pagament d’un cànon a Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (Ifercat), part de Territori. Es tracta d’una anualitat que dona dret a l’empresa guanyadora del concurs a buscar anunciants que paguin per publicitar-se al metro. El cànon té dues parts, el mínim garantit, que no pot ser inferior a 100.000 euros anuals; i el variable, que ha de ser, com a mínim, la meitat de la facturació de l’any. Una altra de les condicions és que tots els anuncis estiguin, com a mínim, en català.

L’adjudicatari del contracte –que en aquests casos solen ser gestores grans de publicitat que busquen anunciants– haurà de buscar publicitat per a, com a mínim, 43 espais diferents del metro. El contracte obliga a ubicar-los a, com a mínim, vuit estacions: Zona Universitària, Collblanc, Torrassa, Can Tries/Gornal, Europa Fira, Fira, Aeroport T2 i Aeroport T1.

La majoria, 41, seran mupis digitals –marquesines– i la resta pantalles. Cada dia van passar entre 560 i 2.200 passatgers per aquestes estacions l’any passat, segons dades de Territori. Així, el contracte dona dret a publicitar-se a vestíbuls, corredors, entre plantes i andanes. La documentació de la licitació inclou plànols en què s’especifica on s’ubicarà la publicitat.

Als espais publicitaris que s’han d’omplir obligatòriamient el contracte hi suma altres que es poden fer servir. Amb tot, es podran explotar un total de 270 mupis i pantalles repartits en 29 estacions.

Hores baixes per a la publicitat

El que crida l’atenció, però, és el fet que Territori hagi decidit licitar ara el contracte de publicitat per a les dues línies inacabades del metro. La pandèmia ha provocat una davallada de la publicitat i, amb ella, una caiguda de les tarifes. “S’ha considerat que, com qualsevol altra línia de metro convencional, l’explotació publicitària s’havia d’impulsar preveient una millora de l’evolució econòmica per al segon semestre de l’any que és quan, tenint en compte la planificació de la licitació, el contracte es trobarà signat”, justifiquen fonts del departament, que calculen que el contracte estigui en funcionament entre maig i juny.

A més, destaquen que la licitació s’està treballant “des de fa temps” i que ja s’ha ajornat “gairebé un any” a causa de la pandèmia. Les mateixes fonts remarquen que es preveu una millora de l’economia a l’estiu.

Barcelona va decidir aturar la licitació

L’Ajuntament de Barcelona va decidir actuar de forma diferent i va prorrogar nou mesos el contracte de l’adjudicatari dels espais publicitaris de la ciutat, Clear Channel. L’objectiu era no treure a concurs el contracte en un moment d’escassetat d’anuncis, segons va admetre el consistori. La concessió a Clear Channel acabava el juny de 2020.

És el pitjor moment per treure-ho a concurs, donat que l’Ajuntament vol treure el màxim rendiment econòmic a aquesta concessió”, detallava el regidor de Presidència i d’Economia i Pressupostos, Jordi Martí.

Més informació

Nou comentari