La Guàrdia Urbana multa 62 motoristes al dia per aparcar malament

Els conductors es queixen de la falta de llocs per estacionar de forma legal | Els veïns denuncien l'ocupació de la via pública

L’Ajuntament declara la guerra a les motos anàrquiques. La presència de motos ocupant voreres de Barcelona preocupa els veïns, que es queixen de la inacció de les autoritats per fer front a la colonització dels motoristes dels espais dels vianants. Segons dades a què ha tingut accés el TOT Barcelona, la Guàrdia Urbana va posar 22.688 sancions a motos mal aparcades al 2018, un 24% més que l’any anterior, quan es van posar 18.244 multes. Això suposa 62 multes diàries l'any passat, per 50 al 2017.

El consistori va iniciar a finals de 2017 una campanya per convertir la vorera en un “espai segur” i reduir la presència de vehicles aparcats a la via pública. Gràcies a la iniciativa municipal, l’Ajuntament precisa que s’ha reduït en un 44% la presència de motos a les voreres a les 60 zones en què s’ha portat a terme la campanya. "La vorera és l'espai preferencial per al vianant i hem de tenir-la buida de motos", va expressar la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, que celebrava els bons resultats de la campanya. Per a alguns, però, és insuficient. 

Per a l’Audrey les motos encara conquereixen massa espai als vianants. A ella, però, li preocupa més que molts motoristes aparquin davant del seu taller de manualitats amb paper, situat al carrer Pere Serafí de Gràcia. Tant, que ha hagut de posar un cartell per ocupar la vorera i evitar que els conductors deixin el vehicle davant del local. Si té una moto aparcada davant del negoci, subratlla, la seva botiga perd visibilitat. L’Audrey, nascuda a París però resident a la capital catalana des de fa vuit anys, es queixa de la falta d’actuació de la Guàrdia Urbana. Per això, va decidir actuar i va col·locar adhesius per recordar que està prohibit aparcar a la vorera d’aquest carrer. A més, va fer una llista per controlar qui deixava la moto davant del seu local. L’Audrey va comptabilitzar 70 persones que deixaven el vehicle a la porta del taller.

El taller de l'Audrey, al carrer Pere Serafí, 19-2-2019. | Adrià Lizanda

El taller de l'Audrey, al carrer Pere Serafí. | Adrià Lizanda

“A Gràcia tenim un greu problema amb les motos a les voreres”, admet Said Hernández, veí del barri. Jordi Vila té una botiga de regals a travessera de Gràcia, i, com l'Audrey, ha hagut de ser creatiu per evitar que les motos aparquin davant de l’aparador. Vila ha enganxat dos adhesius al vidre en què avisa que trucarà a la grua si els motoristes deixen al vehicle davant de l’aparador. Coincideix amb Hernández i considera que a Gràcia hi ha massa motos a les voreres. I va més enllà: “Si la Guàrdia Urbana volgués multar totes les infraccions al barri, no donaria l'abast”.

Al carrer Pere Serafí les motos incompleixen sistemàticament la norma d’aparcament, segons els veïns. Si la vorera té entre tres i sis metres, diu la regla, s’hi pot aparcar sempre i quan es faci en paral·lel a la calçada i es deixi mig metre entre la moto i la carretera. En cas que la vorera sigui de més de sis metres el vehicle es pot deixar en semibateria, però s’han de deixar tres metres d’espai perquè els vianants puguin circular.

Per Pere Serafí baixa Laia Boix amb un cotxet, on porta un dels seus dos fills. Camina en direcció a Travessera de Gràcia, i ha hagut de canviar de vorera per esquivar les motos mal aparcades. Boix, que viu a Gal·la Placídia, explica que aquest carrer té una peculiaritat que fa que molts motoristes hi aparquin: la vorera i la calçada estan al mateix nivell.

El diagnòstic de Boix sobre el carrer Pere Serafí el comparteix Joan Rodríguez. Com l’Audrey, Rodríguez s’ha vist obligat a posar un cartell davant de la seva botiga de roba del carrer Verdi per impedir que les motos hi aparquin. Tot i que exigeix “civisme” als motoristes, és comprensiu i opina que hi hauria d’haver més llocs per aparcar motos a Barcelona.

El Michael està d’acord amb Joan Rodríguez, i reclama més places per aparcar la moto de forma legal. Ha aparcat la moto al carrer Pintor Fortuny, davant d’un local de Party Fiesta, a tocar de Les Rambles. La vorera és d’uns cinc metres, i l’espai per a vianants d’uns dos metres i mig. El criteri que segueix en Michael, un americà resident a Barcelona, és observar si hi ha més motos aparcades a la zona per decidir si hi deixa la seva o no. Lamenta que no hi ha suficients llocs per aparcar regulats, és a dir, marcats amb línies blanques.

La moto del Tiago, en primer pla, aparcada de forma il·legal a Pintor Fortuny, imatge 19-2-2019. | Adrià Lizanda

La moto del Tiago, en primer pla, mal aparcada a Pintor Fortuny. | Adrià Lizanda

Aquesta és una altra realitat que l’Ajuntament ha afrontat durant l’últim mandat, segons fonts municipals. En els darrers quatre anys s’han creat 6.866 places d’aparcament en calçada, arribant al total de 66.256, segons dades del consistori. Juntament amb els llocs per aparcar situats a les voreres i que estan senyalitzats amb línies blanques, les places d’aparcament per a motos són 175.000. El nombre total de motos, segons dades de l’Ajuntament del 2017, és de 231.000.

El Tiago també ha aparcat el seu vehicle a Pintor Fortuny. Ell, a diferència del Michael, l’ha deixat en una zona prohibida, tal com indica una senyal de “prohibit aparcar”. Preguntat pel motiu pel qual ha deixat la moto allà, contesta: “Perquè he vist una altra moto aparcada”.

Minuts després que marxi el Romeo deixa la moto a l’espai que ha deixat la del Tiago. Sap que no s’hi pot aparcar? “Sí, però és només un moment”, respon.

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?