Els taxistes, "optimistes" amb la idea que el Govern accepti les seves exigències contra les VTC

El sector manté l'amenaça de mobilitzar-se per bloquejar el MWC si el Govern no cedeix a les seves pretensions

"Si hi ha precontractació [a Uber i Cabify] de sis, deu, dotze o 24 hores crec que el col·lectiu ha d'estar molt satisfet", deia el portaveu de l'associació majoritària al sector Élite Taxi, Alberto 'Tito' Álvarez, minuts abans de la reunió del Consell de Taxi amb el departament de Territori.
Álvarez ha opinat que la trobada "té bona pinta" i s'ha mostrat "optimista". Tanmateix, ha avisat que en cas que no s'accepti la seva proposta proposaran començar una vaga indefinida el pròxim dilluns. Quan acabi la reunió, els taxistes votaran en assemblea els passos a seguir.

Més d'un centenar de taxistes amb armilles grogues s'han concentrat a la porta de la seu de la conselleria a l'Avinguda Josep Tarradellas i hi han aparcat desenes de taxis. "Esperem un oferiment", ha dit el membre del Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC) José María Sánchez, que ha afirmat que no acceptaran menys de sis hores de precontractació ja que la "immediatesa és del sector del taxi".

La Generalitat els ha de comunicar en aquesta reunió si ha decidit incorporar al decret per regular l'activitat dels vehicles amb llicència VTC (la que fan servir Uber i Cabify) la demanda dels taxistes d'obligar els clients a encarregar els serveis amb antelació, quan ara es fa al moment amb una senzilla aplicació i, a vegades, permet aconseguir un vehicle amb conductor més ràpid del que es troba un taxi. Els taxistes volen que aquesta pràctica que dona immediatesa al servei s'il·legalitzi i també pretenen que s'obligui els conductors amb VTC a tornar a la base després de cada trajecte, de manera que no estiguin repartits pels carrers de la ciutat disponibles per al servei més proper.

Aquesta reunió entre administració pública i taxistes arriba després que fa una setmana associacions com Élite Taxi posessin sobre la taula dilluns passat la possibilitat de convocar una vaga pel Mobile World Congress (MWC), que tindrà lloc del 25 al 28 de febrer a l'Hospitalet de Llobregat (Barcelona), si el Govern no contempla legalment tots dos requisits.

En conseqüència, el departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha estat estudiant la viabilitat jurídica d'incloure-ho en el Decret Llei que està elaborant al costat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per regular l'activitat de plataformes com Uber i Cabify.

Élite Taxi, el Sindicat del Taxi de Catalunya (Stac) i altres associacions han cridat a mobilitzar-se durant la celebració del Consell del Taxi i preveuen realitzar una assemblea informativa quan aquest acabi per decidir quina posició prendre una vegada coneguin la decisió de la Generalitat amb la norma.

La posició de la patronal dels VTC: "Innegociable"

Davant d'aquesta possibilitat, Unauto, la patronal dels VTC, ha alertat que la precontractació és "innegociable", ja que la seva oferta deixaria de ser competitiva i rendible, la qual cosa l'organització ha assenyalat que, en la pràctica, comportaria l'eliminació de desenes d'empreses i l'acomiadament dels seus treballadors, que se situen en els 3.000 a Catalunya.

També ha avisat que, si la Generalitat tira endavant aquesta legislació, haurà d'assumir 1.100 milions d'euros de les indemnitzacions que deriven del reial decret llei aprovat pel Congrés a finals de setembre, en assumir les competències de regular sobre aquesta qüestió.

Competència hi està en contra

L'Autoritat Catalana de la Competència (Acco) ha considerat "discriminatori i restrictiu" que els VTC hagin de precontractar els seus serveis i tornar a la parada, i diu que suposaria introduir ineficiències en el desenvolupament de la seva activitat.

Aquest organisme, que vetlla pel correcte funcionament dels mercats en lliure competència, ha exposat que impugnarà les regulacions que puguin derivar del decret llei plantejat per la Generalitat, si acaba incloent aquestes dues mesures, a més de presentar informes al Govern rebutjant-les.

Ha argumentat que aquesta normativa habilitaria l'AMB per fer una ordenança específica sobre el servei que presten aquests vehicles incloent-les: "Això seria impugnable", ha valorat, i ha subratllat que ho serà independentment que es faci a l'empara de la legislació aprovada pel Govern.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?