L’ús del patinet als carrils bici de Barcelona s’ha quadruplicat en el darrer any, segons el 2on Baròmetre RACC del Ciclista Urbà, que destaca que aquest tipus de Vehicle de Mobilitat Personal (VMP) és molt recent a la ciutat ja que el 71% fa menys d’un any que l’utilitza i només un 29% fa més d’un any. A més, el 51% dels usuaris provenen de la mobilitat activa, és adir, es desplaçaven a peu (38%), en bici particular (10%) o en Bicing (3%), mentre que un 10% utilitzava el seu vehicle privat, ja fos la moto (6%) o el cotxe (4%).
D’altra banda, el baròmetre del club automobilista conclou que cada dia van en bici 68.000 persones a Barcelona, xifra que representa un increment del 8% respecte l’any passat, i que més de la meitat assegura que se senten vulnerables quan circulen per Barcelona, sobretot pel fet d’haver de compartir espai amb els vehicles motoritzats arran de la prohibició de l’Ajuntament de Barcelona de circular per les voreres inferiors als cinc metres d’amplada, segons el coordinador d’estudis de la Fundació RACC, Marc Fíguls.
Fíguls ha explicat que la sensació de vulnerabilitat s’ha enfilat des del 33% del baròmetre de l’any passat fins al 55% en l’estudi d’enguany i ha ressaltat que el 45% admet desconèixer la normativa de circulació.
Tot i que globalment el nombre de ciclistes diari ha augmentat a la ciutat, un 8%, l’ús dels carrils bici, que ha crescut un 4%, ha estat desigual dependent de la zona. Per exemple, a l’Avinguda Diagonal i al carrer Marina, que són dos dels més utilitzats a Barcelona han baixat per donar cabuda als patinets. Concretament, a la Diagonal ho ha fet en un 15% mentre s’han triplicat els VMP, un comportament similar al del carrer Marina.
D’altra banda, segons el baròmetre del RACC, dels desplaçaments diaris que es fan en bicicleta, el 92,9% són dins de la ciutat i en vuit anys el creixement d’aquest transport modal s’ha disparat prop d’un 79%. A més, l’índex d’accidentalitat greu ja estava “relativament baix” i l’any passat es va reduir en un 9,8%. Així, al 2018 no es va registrar cap víctima mortal a diferència d’aquest any, en què fins ara se n’ha comptabilitzat una.
Tres de cada quatre ciclistes entren la bicicleta a casa
De la mostra, també es deriva que el 73% dels usuaris guarden la seva bicicleta a casa durant la nit i només un 3% ho fa en un pàrquing públic. El 24% restant la deixa al carrer, fet que implica un augment del risc a patir un robatori i un “fre al desenvolupament de la bicicleta”. Per això, el coordinador d’estudis del RACC ha assenyalat que una de les mesures que proposa és incrementar el parc d’aparcaments segurs i ha suggerit que s’instal·lessin en els estacionaments soterranis de Saba o BSM, per exemple, o a l’interior d’estacions de transport públic.
De fet, respecte el 2018, els robatoris de bicicletes han pujat dos punts percentuals, del 7% al 9%, mentre que els que han patit la sostracció d’algun component de la bici ha passat de l’11% al 15%. Això fa que el 24% dels enquestats hagin patit el robatori de tot el vehicle o d’algunes peces davant el 18% de l’any passat.
Pel que fa el perfil del ciclista de Barcelona és el duna persona jove, majoritàriament amb una franja d’edat entre 31 i 40 anys, mentre que entre el col·lectiu de gent més gran es redueix. El 70% del total són treballadors i el 16% són estudiants. A més, un 44% del total fa menys de dos anys que ha optat per aquest mode de transport i entre els que fa menys d’un any que l’utilitzen predomina l’ús de la bicicleta compartida. D’altra banda, un 13% utilitzava el vehicle privat anteriorment, un percentatge “relativament baix però important”, segons Fíguls, ja que millora la congestió, la qualitat de l’aire i suposa una mobilitat més saludable.
Quant a les infraccions, Fíguls ha constatat un repunt de les multes i ha destacat que tres de cada enquestats és partidari de les sancions en cas d’incompliment del codi de circulació. En aquest sentit, ha advertit que ha crescut el nombre de ciclistes que fan ús del mòbil (del 10% al 18%) i dels auriculars (del 24% al 34%). Per sexes, les dones utilitzen menys el mòbil (4 punts menys) però més els auriculars (5 punts més), i els més joves utilitzen ambdós (el 65% de menys de 20 anys fa servir els auriculars quan va en cotxe). Per això, el RACC suggereix que es duguin a terme campanyes de sensibilització per alterar d’aquest perill així com per fomentar l’ús dels timbres, llums i elements reflectants, entre d’altres.
Per últim, a banda de les recomanacions d’incrementar fins almenys doblar-lo el parc públic d’aparcament per a bicicletes, el RACC també demana millorar la connectivitat entre els carrils bici i una auditoria d’aquests vials, que es millori la senyalització específica per a aquest col·lectiu i una millora del Bicing, com l’electrificació progressiva i l’augment en un quart d’hora, fins als 45 minuts, de la tarifa plana; un registre de bicicletes o establir una assegurança obligatòria de responsabilitat civil en cas d’accidents.