Jutgen un dels principals operadors de VTC per irregularitats laborals

Un extreballador de Vector Ronda, empresa controlada per Cabify, assegura que va ser acomiadat després de denunciar la seva situació davant Inspecció de Treball

Vist per sentència el judici contra l’empresa Vector Ronda per haver acomiadat un treballador després que denunciés les seves condicions laborals davant la inspecció de Treball.  Es tracta d’un dels principals operadors de llicències VTC, controlat per la multinacional Cabify i que ja anunciat un ERO que afectarà tota la plantilla amb l’argument que el decret de la Generalitat fa impossible el seu servei.

A la sortida de la vista, l’advocat del Col·lectiu Ronda que representa el treballador acomiadat, Nacho Parra, ha explicat que han demanat la nul·litat de l’acomiadament perquè consideren que va ser una represàlia i, per tant, una vulneració flagrant dels seus drets fonamentals. “Cansat de treballar més de 12 hores i dels descomptes injustificats a la seva nòmina, va denunciar l’empresa i al cap de dos dies el van acomiadar“, denuncia Parra. També han intentat demostrar que Vector Ronda va acomiadar més de 30 treballadors en un període de dos mesos sense aplicar el protocol per a acomiadaments col·lectius.

Parra destaca que, “malauradament”, aquest cas és un més dels que demostra l’ús fraudulent de les relacions laborals per part d’aquestes empreses que basen el seu negoci en les males condicions laborals “de persones especialment precàries”, amb jornades laborals de més de 12 hores, sous que ronden els mil euros mensuals i descomptes en la nòmina per no haver complert determinades normes de funcionament imposades per Uber o Cabify, en aquest cas. 

En el cas jutjat aquest dimecres, el conductor va informar el 23 de febrer del 2018 a l’empresa Vector Ronda que la grua s’havia endut el seu vehicle i que, tot i acceptar que la multa l’havia de pagar ell, sol·licitava que li descomptessin de la següent nòmina les despeses per retirar-lo i la multa corresponent i que li donessin un altre vehicle per seguir amb la seva jornada laboral i així no incórrer en penalitzacions addicionals per no assolir els objectius de facturació mensual fixats per l’empresa. 

El treballador denuncia que tot i les seves demandes, l’empresa no li va proporcionar cap vehicle més en els dos dies següents, cosa que el que va obligar a dirigir-se a inspecció de Treball per denunciar els fets, així com altres incompliments laborals per part de Vector Ronda. El mateix dia, inspecció de Treball es va adreçar a l’empresa per demanar explicacions sobre la denúncia del seu empleat i, només dos dies després, el 28 de gener, Vector Ronda comunicava al conductor denunciant el seu acomiadament disciplinari. 

Segons l’informe d’inspecció de Treball, “l’empresa Vector Ronda aplicava als seus treballadors descomptes salarials com a conseqüència de les penalitzacions aplicades per l’empresa principal, en aquest cas Cabify, per incompliments de les seves directrius”. Unes penalitzacions que, en alguns casos, feien que el sou del treballador, que normalment superava per poc els 1000 euros, quedés per sota del sou mínim. 

L’advocat del treballador manté que les penalitzacions podien ser perquè els conductors rebutgessin algun dels serveis que els assignava l’aplicació o perquè estiguessin desconnectats durant més temps del permès, entre d’altres. Unes sancions que, segons assegura, no estan previstes al conveni col·lectiu d’empreses d’autotaxi i lloguer de vehicles amb conductor. 

Sobre els motius de l’acomiadament, Parra explica que en aquest cas i en la majoria de la trentena que es van produir en dos mesos es justificaven per no haver superat el període de prova, quan la pràctica totalitat de treballadors afectats havien estat contractats inicialment per l’empresa Yirmi UC Fiesta Omnibus, un altra empresa controlada per Cabify també present al judici. Després s’havien vist obligats a signar un document de renúncia al seu lloc de treball a l’empresa i havien sigut traspassats a Vector Ronda per fer funcions idèntiques, cosa que suposava, de facto, haver superat amb escreix el període de prova.

L’empresa demana que es desestimi la nul·litat de l’acomiadament que demana el denunciant

A la banda contrària, l’advocada que representa Vector Ronda ha reclamat que es desestimi la sentència de nul·litat perquè no han quedat demostrades les acusacions del treballador acomiadat. En aquest sentit, ha insistit que l’acomiadament pot ser considerat procedent o improcedent, però mai nul. 

L’avocada ha reconegut que entre les empreses del sector de les VTC hi ha molt intercanvi de treballadors, però ha negat que formin part d’un mateix grup i ha assegurat que són competència, tot i treballar per al mateix client. 

Més informació

Nou comentari