Només són el 38,81% i han de fer la meitat de la feina, almenys pel que fa als escorcolls manuals aleatoris, perquè tenen com a norma que una passatgera dona ha de ser escorcollada per una vigilant dona. Aquest és el punt de partida que porta a la sobrecàrrega de feina de les treballadores de Trablisa als controls de seguretat de l’aeroport del Prat. Una sobrecàrrega afegida a la que ja tenen els seus companys homes, segons asseguren. I afirmen que això els porta problemes de salut com ara infeccions d’orina perquè no poden anar al lavabo amb la freqüència que seria recomanable.
Ho han explicat treballadores de Trablisa avui, durant la jornada de votació en què la plantilla ha de decidir si accepta la proposta de l’empresa o bé van a la vaga a partir d’aquesta mitjanit, recull Europa Press.
[r:1]
La presidenta del comitè de vaga, Genoveva Sierra, assegura que a causa de la falta de paritat, les dones de la plantilla “no paren mai”. Segons Sierra, s’ha detectat entre les treballadores dels controls un gran nombre d’infeccions d’orina perquè els costa molt trobar un relleu quan han d’anar al bany. Aquesta circumstància s’agreuja pel tipus de roba que han de portar, massa estreta, i el pes del cinturó de l’uniforme.
El repartiment entre homes i dones de la plantilla indica que les dones són 182, el 38,81%, mentre que hi ha 287 homes. Ho confirma la mateixa empresa a Europa Press. Pel que fa als torns, al matí les dones són el 43,26%; a la tarda, el 34,25%; i a la nit, el 35,44%.
Tot i així, l’empresa respon que el percentatge de dones en el sector de les empreses de seguretat privada és del 13%, segons dades l’associació Aproser, o sigui que a Trablisa “està molt per sobre”.
Tres treballadores, que no han volgut revelar la seva identitat, han explicat que l’escassetat de dones a la plantilla fa que algunes vegades només hi hagi una vigilant per torn en alguns filtres, i això fa que hagin d’anar canviant constantment de tasca, quan haurien de concentrar-se en una de sola. Moltes vegades han de parar de mirar l’escàner per on passen les maletes, i d’obrir-les i revisar-ne el contingut perquè s’han de posar a escorcollar passatgeres.