ENQUESTA | Has canviat els teus hàbits de transport per la pandèmia?

Gairebé dos anys de pandèmia han canviat molts hàbits personals i col·lectius. Un dels àmbits que més ho ha notat és la mobilitat: el transport públic i privat ha experimentat canvis de tendència a causa del teletreball, dels nous horaris, de la por d’una part d’usuaris als contagis i de noves preferències.

Després d’una forta caiguda de la demanda, el transport públic metropolità ha anat recuperant la confiança dels usuaris. El conjunt de la xarxa va assolir el mes de novembre una recuperació del 82% de la demanda. El repte pel que fa a contaminació i embotellaments continua sent la mobilitat interurbana. En aquest sentit, els passatgers dels autobusos interurbans en dies feiners ja són un 85% dels que hi havia el 2019. En canvi, el Nitbus fluctua en funció dels períodes en què ha pogut reobrir l’oci nocturn, però ha arribat fins al 73%. Per captar públic de nou cap a la mobilitat col·lectiva sostenible, l’AMB ha llançat la campanya “Quan tu tornes, tot torna”, per frenar el traspàs de viatgers cap al vehicle privat.

Un altre gest clau és la congelació de les tarifes del transport públic el 2022. El Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ho ha anunciat aquest desembre, d’una banda per ajudar les famílies que tenen ara ingressos menors per la pandèmia i per altra banda per no perdre encara més usuaris. L’oferta de bitllets (T-Usual, T-Casual…) també es manté vàlida fins al desembre de 2022. Entre els plans de futur de l’ATM hi ha invertir en la renovació de la flota d’autobusos per fer-la més verda i seguir modernitzant el metro de Barcelona.

Els horaris també són un element fonamental. Aquest Nadal el toc de queda ha alterat la planificació i ha obligat a suspendre de nou el servei de metro ‘non-stop’ dels dissabtes.

Quiz Maker

Nou comentari