El 'forat negre' del metro de Barcelona per on es colen desenes d'usuaris

Els infractors tenen almenys tres formes diferents d'entrar fàcilment sense pagar

L'esforç és mínim i el gest és automàtic. L'accés des de ronda Sant Pere a la parada d'Urquinaona és un colador per la xarxa de metro de Barcelona, tal com ha pogut comprovar el TOT Barcelona. Aquest diari ha presenciat com, en un lapse de 40 minuts, una vintena de persones es colaven al metro sense cap impediment. Ho feien de tres formes diferents, totes elles gravades per una càmera de seguretat.

La forma més utilitzada per colar-se a l'estació, un forat negre pel que fa a aquesta infracció, és utilitzant els vells torns de metall destinats a la sortida de passatgers. El mecanisme amb què funcionen no permet que s'obri el segon sense que abans ho faci el primer. El disseny de l'estació, però, permet arribar amb la mà al primer torn des de fora i, així, accionar el segon i poder entrar sense pagar. 

Alguns usuaris salten la tanca per colar-se | Adrià Lizanda

Alguns usuaris salten la tanca per colar-se | A. L.

En ocasions, però, ni tan sols s'ha de fer aquest esforç perquè el primer torn està obert i només cal empènyer i entrar, tal com ha pogut veure aquest diari. 

Un torn de sortida del metro, obert | Adrià Lizanda

Un torn de sortida del metro, obert | A. L. 

Altres, però, no utilitzen els torns de sortida per colar-se. Tal com ha enregistrat aquest diari, alguns passatgers salten una tanca perquè tot just els arriba a l'altura del maluc. I ho fan amb una evident agilitat, que delata que el gest els és molt familiar. 

En altres casos els viatgers eviten pagar passant per sota dels torns d'entrada a l'estació. Fins i tot famílies, com el cas d'una mare que, després de validar el bitllet, es gira i diu als seus fills: "Passeu per sota". Els nens obeeixen i comencen a caminar pel passadís que va cap a la L1 direcció Fondo i a la L4.

Pel que fa a les càmeres de seguretat, una d'elles apunta directament al punt per on es colen, cosa que no atura a alguns viatgers. Una altra grava cap a les escales d'entrada a l'estació. 

TMB, conscient que les portes de sortida velles són menys segures

Sobre el problema amb el frau que existeix a Urquinaona, fonts de TMB es limiten a expressar que les "portes lliscants" són un mètode més "eficaç" que els "torniquets" en la "prevenció del frau". Els "torniquets" són el tipus de portes de sortida que estan instal·lades a Urquinaona i que permeten que desenes de passatgers es colin a diari. 

Fonts de l'empresa afegeixen que treballen per "conscienciar contra la pràctica del frau", ja que és una infracció i, a més, és una actitud "insolidària". Reivindiquen la tasca de TMB, que s'esforça per "dificultar i perseguir" el frau "amb les eines de què disposa". 

Més info: Una porta 'colador' permet anar de Rodalies al metro sense pagar

Finalment, destaquen que el nivell de frau –és a dir, de persones que es colen al metro– es manté per sota del 4% "des de fa anys". 

Més informació
Comentaris (3)
Nil Fa 3 dies
Em sembla una noticia i un titular de mierda. No diu res que no sapiguem i hi ha gent que no pot o no li surt a compte pagar el bitllet; cosa que es ben normal per aquí. El transport públic hauria de ser gratuït i les noticies útils!!
enriqueta Fa 3 dies
estem en un país subdesenrotllat, quin fàstic, quanta misèria que hem de pagar el demès.
Serafí Bandarra i Grataconys Fa 3 dies
I molts dels que encara paguen utilitzen la targe t-4,que tothom pot comprar sense cap impediment al metro,molt diferent dels catalans que la maquina et demana el carnet de pensionista i si no no surt la targe