Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha estrenat aquest dimarts el seu primer ‘Tren del Silenci’, un comboi ja totalment logotipat per demanar als usuaris que viatgin callats. Renfe, l’ATM i TMB també demanen als viatgers d’altres transports públics que estiguin callats durant els desplaçaments, després que experts hagin alertat sobre la dispersió en aerosol de la saliva quan es parla en un espai tancat.
No serà l’únic comboi de FGC amb aquesta serigrafia. La senyalització s’estendrà en breu als 120 trens que circulen per les línies del Vallès, Llobregat-Anoia i Lleida-la Pobla i també es col·locarà als cremalleres de Núria i Montserrat. Els trens d’FGC comptaran amb adhesius amb pictogrames –tant a l’exterior com a l’interior– per tal que els usuaris puguin identificar clarament la recomanació de mantenir el silenci, evitar parlar amb altres persones i reduir la interacció social. Tot i això, i per garantir la informació de servei, es mantindran els missatges de megafonia.
Segons FGC, la recomanació de silenci als trens pretén “apel·lar a la solidaritat” de tots els viatgers i fer que es comprometin a respectar amb civisme la resta d’usuaris en el marc de les actuals recomanacions de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM): viatjar amb la mascareta ben posada en tot moment (i per tant, no menjar i no beure durant els trajectes), la recomanació de minimitzar la interacció social, evitant parlar durant els viatges, així com seguir la resta de recomanacions dels operadors de transport. “Gràcies a la col·laboració de tots els usuaris per mantenir el silenci dins del tren s’aconseguirà un espai més còmode i per tant una experiència en el tren més agradable i satisfactòria”, han apuntat des de Ferrocarrils de la Generalitat.
“El ‘Tren del Silenci’ aporta altres factors positius al viatge: les persones que viatgin en aquest espai podran aprofitar el seu temps de desplaçament fent activitats que requereixin un cert grau de concentració, com ara llegir, estudiar o treballar”, han remarcat des d’FGC. Per aconseguir el silenci, als usuaris també se’ls demana la seva col·laboració i compromís en altres aspectes com dur els dispositius mòbils en silenci, evitar mantenir converses telefòniques i, en el cas d’escoltar música o fer servir algun dispositiu electrònic, utilitzar auriculars i abaixar el volum. En el cas que no es respectin aquestes indicacions, el personal d’FGC demanarà la col·laboració dels viatgers.