FGC estrena a Barcelona un laboratori subterrani per posar a prova el 5G

La companyia ferroviària connecta a la nova tecnologia el tram de la línia del Baix Llobregat que va de la plaça Espanya al recinte del MWC

“Aquest país va posar en marxa la primera línia de tren, i avui posa en marxa la primera línia 5G en l’àmbit ferroviari. Hem estat molts anys la fàbrica d’Espanya i ara aspirem a ser el laboratori digital d’Europa”. Aquestes paraules, del conseller de Polítiques Digitals, Jordi Puigneró, il·lustren l’ambició que hi ha darrere de la connexió d’un primer tram de la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a la tecnologia 5G. La instal·lació ja està pràcticament acabada i aquesta mitjanit s’ha mostrat a la premsa en una visita d’obres a un dels túnels que surten de l’estació de la plaça Espanya. 

Els tram connectat, que s’estrenarà els dies del Mobile World Congress, del 24 al 27 d’aquest mes de febrer, és el recorregut que uneix quatre estacions: plaça Espanya, Magòria-La Campana, Ildefons Cerdà i Europa Fira, amb cobertura 5G dins dels túnels, a les andanes i als vestíbuls. És a dir, que uneix el recinte firal on es fa el 4YFN amb el l’espai de Fira 2, a l’Hospitalet, on durant la mateixa setmana hi ha el MWC. També és el trajecte que fan el visitants del Mobile que s’allotgen al centre de Barcelona per anar fins a la fira, si hi van amb transport públic.

Ells –i la resta de passatgers que agafin la línia aquells dies, si tenen telèfons amb 5G– seran els primers usuaris de posar a prova el que ha de ser “un dels primers laboratoris ferroviaris al món” d’aquesta tecnologia. Per tenir-lo, FGC ha invertit 600.000 euros en instal·lar les 15 antenes que ara mateix uneix les quatre parades escollides, una de les quals s’ha visitat aquesta nit, un cop acabat el servei diari d’FGC, per no posar en perill els càrrecs públics, directius d’empreses, assessors i periodistes que hi han assistit.

Una de les 15 antenes per a 5G instal·lades a la línia del Baix Llobregat d'FGC / S.B.

Una de les 15 antenes per a 5G instal·lades a la línia del Baix Llobregat d’FGC / S.B.

Els consellers de Polítiques Digitals, Jordi Puigneró, i de Territori, Damià Calvet, encapçalaven la comitiva, en la qual també hi havia el president d’FGC, Ricard Font, el director de 5G de Mobile World Capital Barcelona, Eduard Martín, i la directora territorial de Vodafone a Catalunya, Laura Molist, els partners del projecte. 

Aquest espai es posarà a disposició de tota empresa i/o particular que vulgui comprovar el funcionament de les seves aplicacions 5G “en condicions extremes, sota terra i dins d’un tren en moviment”, ha explicat Ricard Font.

Per a FGC, el 5G és una oportunitat per “millorar l’operativitat, preveure avaries i augmentar encara més la seguretat“, segons han destacat Font i Calvet. Però alhora també es vol donar servei als clients de la companyia. Tot i que es tracta d’una tecnologia pensada per a l’internet de les coses, ja fa temps que està clar que els particulars voldran gaudir també d’aquesta superconnexió, amb què la descàrrega de dades i la velocitat de consulta de continguts serà molt més ràpida del que un usuari mitjà del 4G es pot imaginar ara mateix. Per donar aquesta possibilitat a tots els seus usuaris, FGC té planificat tenir tota la seva xarxa connectada al 5G l’any 2022 o el 2023. “Si el desenvolupament tecnològic, que no és cosa de Ferrocarrils, va al ritme previst”, matisa Ricard Font. 

Si Catalunya va estrenar la primer línia de tren de l’estat, Barcelona-Mataró, el 1848, ara vol ser la primera a tenir 5G als trens.    

Més informació

Comentaris

    Nuria Marin 06/02/2020 10:14 am
    Gracies per informar. espero surti a tots els diaris, de manera que els ciutadans sàpiguen a què s'exposen. Jo n o hi penso pujar.Espero que quan acabi el MWC treuran aquesta conexió. Els ciutadans ho agrairem.

Nou comentari