La falta d'aparcament frena l'arribada del 'carsharing' a Barcelona

L'Ajuntament prepara una entrada controlada dels cotxes multiusuari perquè sigui compatible amb la manca d'espai

La falta d’aparcament a Barcelona posposa l’arribada del carsharing o cotxe multiusuari a la ciutat. Car2go i Emov són dos operadors d’aquest tipus de mobilitat compartida que han sol·licitat permís per treballar a la ciutat, però l’Ajuntament els ha parat els peus i no els concedirà la llicència per aterrar a la ciutat. El motiu? A Barcelona no s’hi pot aparcar. "Estem treballant per millorar les condicions per al carsharing a Barcelona", afirmen fonts municipals. 

Tant és així que el director de desenvolupament del sud d’Europa de Car2go, David Bartolomé, posa com a condició sine qua non de l’arribada del cotxe multiusuari a la ciutat la creació d'estacions de mobilitat, que ja existeixen a ciutats com Zuric, Brussel·les i Milà sota el nom de 'mobility stations'. Aquests espais són zones d'aparcament on només poden aparcar vehicles compartits, ja siguin cotxes, patinets, motos o bicicletes. Una petició que, ara per ara, l’Ajuntament descarta. El consistori argumenta que crear aquests espais empitjoraria la manca de llocs per aparcar perquè s’hauria d’eliminar aparcament per als veïns.

mobility station

Una estació de mobilitat al Japó. | Toyota

Un altre operador que està interessat a aterrar a Barcelona és Emov, que xifra en 200.000 els usuaris que té a Madrid. Fonts de l’empresa sostenen que cada cotxe de carsharing implica la desaparició d’uns 10 vehicles privats, la qual cosa descongestionaria el centre i facilitaria més llocs per aparcar. El directiu de Car2go David Bartolomé coincideix amb Emov a certificar que saturar la ciutat de cotxes dels que ells ofereixen solucionaria, a la llarga, la manca d’aparcament perquè els residents utilitzarien els vehicles compartits i no els privats. “És frustrant que no puguem operar a Barcelona”, lamenta David Bartolomé, que emplaça l’Ajuntament a ser “valent”.

La presència de cotxes compartits a la ciutat resulta incompatible amb la manca d’aparcament, segons fonts municipals. Tant Car2go com Emov disposen de vehicles elèctrics, cosa que permetria aparcar a zona verda i blava de manera gratuïta. Però l’Ajuntament hi veu un problema: els cotxes no es poden deixar més de quatre hores sense haver de renovar el tiquet. El consistori objecta que no es pot assegurar que, un cop un cotxe es deixés a aquestes zones, un altre usuari l’agafés abans que passés el temps límit.

El funcionament del cotxe multiusuari de l’empresa Car2go és molt semblant al de les motos Ecooltra. Després de pagar una quota per inscriure’s al servei, l’usuari pot reservar un vehicle i conduir fins on necessiti, sempre i quan el deixi aparcat en una zona dins del rang on opera l’empresa: en el cas de les motos Ecooltra, no es poden aparcar a barris com Horta per aquest motiu.

El servei de carsharing és, segons la consultora Deloitte, el futur de la mobilitat. En una projecció que va presentar el responsable del grup de consultoria tècnica d’infraestructures i transport a l'Amèrica Llatina, Pedro Puig Pey, s’augurava que el 65% dels transports a ciutat es faran amb vehicles compartits l'any 2040. “La primera revolució que vindrà a les ciutats serà la de cotxes, motos o patinets compartits”, va augurar Puig Pey a la jornada El futur del metro de Barcelona a l’octubre de l’any passat.

David Bartolomé, de Car2go

El director de desenvolupament del sud d'Europa de Car2go, David Bartolomé. | Car2go

 

Per a Miguel Mayorga, professor d’urbanisme a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i a la Universitat Politècnica de Barcelona (UPC), el carsharing ha provocat un canvi en l’imaginari col·lectiu. “Ja no es pensa a comprar un cotxe als joves quan fan els 18 anys”, precisa. Mayorga considera que les noves generacions demanen un transport públic eficient i no un vehicle propi.

L’expert en urbanisme de la UOC i la UPC és crític amb les administracions: “No estan a l’altura de les ciutats digitals”. Malgrat tot, celebra que el consistori no hagi permès l’arribada del servei de cotxes compartits, ja que considera que cal limitar la "neoliberalització" de la mobilitat. Amb tot, li sembla viable que el cotxe multiusuari estigui a Barcelona, “la qüestió és com”, ja que “qualsevol canvi respecte a la mobilitat afecta els veïns”. I remata: “El futur del carsharing dependrà de la legislació”.

En la legislació treballa l’Ajuntament, i espera tenir-la enllestida a finals d’any per permetre l’entrada d’empreses com Car2go i Emov. El director de màrqueting i comunicació d’Emov, Carlos Blanco, manifesta que l’interès de l’empresa a començar a operar a Barcelona és “màxim”. De fet, apunta, la segona ciutat de l’Estat on més persones obren l’aplicació d’Emov és Barcelona - després de Madrid -, encara que no hi donen servei.

El fracàs d'Avancar no els espanta

Malgrat la marxa d’Avancar de Barcelona, el director de desenvolupament d’Europa del sud de Car2go, David Bartolomé, està convençut que el seu servei funcionaria a la ciutat. De fet, Avancar funcionava amb una dinàmica diferent a Car2go i Emov: l’empresa que ha marxat de la ciutat obligava els usuaris a deixar els cotxes en aparcaments llogats per la companyia i no disposava d’una flota íntegrament elèctrica. Així doncs, Bartolomé es mostra confiat que Car2go seria un èxit a Barcelona, el mateix que opinen des d’Emov.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?