Entra en vigor la gratuïtat del transport públic fins dijous sant

Els Mossos i la Guàrdia Urbana controlaran que els passatgers es moguin per motius autoritzats

Ja ha entrat en vigor la suspensió temporal del pagament del transport públic de l’àrea de Barcelona per activitats i serveis essencials. La mesura, acordada dimarts passat en el marc del Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), s’aplicarà fins el proper 9 d’abril, dijous sant, i té com a objectiu facilitar els desplaçaments autoritzats, en un moment d’excepcionalitat. Els usuaris hauran de validar els bitllets, però no se’ls descomptarà cap import o trajecte. Els Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Urbana controlaran que tots els passatgers es moguin per motius autoritzats.

Aquesta mesura inclou els mitjans operats per TMB, FGC, TRAM, Rodalies Renfe, els autobusos de l’AMB, els de la Direcció General de Transports i Mobilitat i els dels municipis adscrits a l’AMTU. L’acord ha estat consensuat per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU).

Per garantir el compliment de la mesura, la Guàrdia Urbana de Barcelona i els Mossos d’Esquadra activen un dispositiu conjunt amb l’objectiu de vetllar perquè els desplaçaments només siguin efectuats per les persones que poden fer-ho, d’acord amb la normativa vigent. Els cossos policials operaran a la xarxa de Metro i d’autobusos de TMB, on també es coordinaran amb el personal de seguretat de la companyia, a banda de desplegar-se per la resta de transports públics de la ciutat. Els controls es podran fer en diferents àmbits de les xarxes de transport, incloent des d’intercanviadors a punts d’accés.

Els diferents operadors de transport han coordinat amb l’ATM el mecanisme per fer efectiva aquesta suspensió. Metro TMB, FGC i els busos metropolitans d’AMB (Busos TMB i de gestió indirecta) apliquen el sistema de pista lliure, que implica la necessitat de validar amb un títol per obrir els torns de pas, tot i que aquesta validació no tingui cap efecte, més enllà del control de l’ocupació. Qualsevol títol permet el pas, fins i tot aquells que ja estiguin caducats o esgotats.

Rodalies, per la seva part, estableix el sistema d’obertura de torns per sensors d’aproximació, sense necessitat de validar cap títol. Aquest sistema també permet controlar el volum de demanda. La tercera opció és la d’accés amb emissió de bitllet senzill sense cap cost, per la qual han optat els busos de la Direcció General de Transports i Mobilitat i els dels municipis adscrits a l’AMTU. Les persones usuàries accedeixen als vehicles i els conductors emeten un bitllet que en cap cas es lliura al passatge, sinó que es guarda per poder fer un control d’ocupació.

Aquests sistemes de pas, malgrat la suspensió de tarifes temporal fins al 9 d’abril, s’apliquen amb l’objectiu de tenir un control sobre el nivell d’ocupació del transport públic, que en cap cas pot superar el terç de l’ocupació màxima dels vehicles, per decret de les autoritats catalanes. S’espera que el volum de demanda es mantingui en xifres similars o inferiors a l’experimentat aquests darrers dies, amb reduccions generals a l’entorn del 90% del que és habitual. Si es detectés que la mesura implica un augment de la mobilitat no essencial s’activarien els mecanismes per anul·lar-la de manera immediata.

L’Ajuntament continua demanant als ciutadans i a les ciutadanes que es quedin a casa i recorda que només es poden fer desplaçaments per adquirir aliments, medicaments i elements de primera necessitat, assistir als centres sanitaris, desplaçar-se al lloc de treball en el cas de serveis essencials, tornar al lloc de residència, assistir les persones grans, menors i dependents, desplaçar-se a entitats financeres, passejar l’animal de companyia i causa de força major. Si es fan desplaçaments, aquests s’han de realitzar individualment, excepte si s’acompanya a persones amb discapacitat o per alguna altra causa justificada.

Nou comentari