Enric Cañas: "El que tenen els treballadors pot venir d'un refredat o de l'amiant"

El conseller delegat de TMB argumenta que afectacions com l'engruiximent pleural poden tenir diverses causes, no només l'exposició a la fibra tòxica

Unes hores després que els treballadors convoquessin una roda de premsa amb un afectat d'asbestosi per exposició a l'amiant, el conseller delegat de TMB defensava la gestió de l'empresa. Enric Cañas manté en una entrevista amb el TOT Barcelona que només la plantilla de manteniment ha estat exposada a la substància nociva, i defensa que TMB ha actuat de manera "diligent". Malgrat les crítiques dels treballadors, que després de la vaga durant el Mobile World Congress amenacen amb més aturades, assegura que "cap" treballador del metro està actualment exposat a la fibra tòxica. 

Quants treballadors de TMB estan afectats per l'amiant? 

Avui hem comunicat als membres del comitè de seguretat i salut l’actualització del llistat de persones afectades per manifestacions relacionades amb l’amiant. La llista ha augmentat a 22 persones i totes elles estan o han estat a l’àrea de manteniment.

Cap conductor de metro?

Alguns han estat destinats a altres seccions, però tots han estat a manteniment i projectes.

El TOT Barcelona ha tingut accés a informes de conductors que pateixen engruiximents pleurals i mai han treballat a manteniment.

Vam establir en un primer moment que els afectats podien ser alguns de manteniment i projectes. Més endavant, amb el comitè de seguretat i salut, vam ampliar els membres de la plantilla exposats per incloure tots els treballadors de manteniment. Finalment, es va oferir la possibilitat de passar els controls mèdics a tota la plantilla. En qualsevol cas, l’informe del radiòleg de què parles ha de ser analitzat després per decidir si l’afectació a la pleura està relacionada amb l’amiant. Els treballadors als quals es fa el TAC són normalment majors de 50 anys, fumadors… que poden patir afectacions no vinculades amb l’amiant. Però això ho ha d'explorar un pneumòleg.

Més info: El cas de la conductora del metro que desmuntaria els arguments de TMB sobre l'amiant

TMB ha arribat a insinuar que treballadors del metro amb afectacions pleurals es podrien haver contaminat al carrer…

Puc assegurar que a cap prova que hem realitzat s’ha identificat rastres d’amiant a l'aire que poguessin contaminar els treballadors. La substància nociva està en estat no friable [no esmicolat], i per tant no pot afectar a la plantilla ni als usuaris. Però lamentablement el metro de Barcelona no és l’únic lloc amb presència de la fibra tòxica i en què la gent hi pot estar exposada.

Quants treballadors de la plantilla del metro estan exposats actualment a l’amiant?

Cap. Les tasques de manteniment en què els treballadors poden estar exposats les fan empreses externes especialitzades per manipular la fibra tòxica. Abans que vinguin els treballadors de les empreses externes s'estudia l'aire per determinar si hi ha amiant a l'ambient. Un cop acaben les tasques d’aquestes companyies es torna a fer un control de l'aire i, si no hi ha rastre de la fibra tòxica, els treballadors de manteniment de TMB tornen a fer les seves tasques. L’exposició es va donar, perquè tenim 20 casos d’afectats, però va ser quan no teníem coneixement de la presència de la fibra tòxica.

El comitè d’empresa exigeix una llista de treballadors exposats a l’amiant, i vol que s’hi inclogui tota la plantilla. En canvi, la llista que ha ofert TMB conté 1.050 persones…

Correcte, a la llista hi ha la part de la plantilla que treballa a manteniment. Paral·lelament donem la possibilitat de fer-se una prova mèdica. 

Enric Cañas durant l'entrevista. | Jordi Play

Enric Cañas durant l'entrevista. | Jordi Play

Per tant, TMB descarta que la resta de treballadors hagin estat exposats?

Fem un seguiment de la part de la plantilla que ha pogut estar en contacte amb l’amiant. De la resta, considerem que no hi han estat exposats.

Hi ha diversos conductors de metro amb engruiximents pleurals que no han treballat mai a manteniment.

Doncs no tinc aquesta informació. Fins on jo sé cap conductor té afectacions per amiant.

Els informes de l’Institut Guirado, l’empresa contractada per TMB per fer controls mèdics a la plantilla, constaten que tenen engruiximents pleurals.

D’acord, però són informes d’un radiòleg. És el pneumòleg el que ha de determinar si el que té el treballador, que pot ser un engruiximent pleural, té a veure amb l'exposició a l’amiant o si està provocat per un refredat. 

Avui s’ha donat a conèixer un cas d’asbestosi, una patologia greu, per exposició a l’amiant. L'empresa sempre ha negat que hi hagués cap treballador amb una malaltia greu vinculada a la fibra.

Ja veurem què passa. Fa unes setmanes es va parlar d’un treballador mort amb amiant però no hem rebut cap documentació al respecte. La persona afectada d’asbestosi està a la llista de treballadors afectats i els nostres serveis mèdics han dictaminat que pateix un engruiximent pleural.

Quan està previst que acabi l’inventariat d’amiant al metro?

La nostra intenció és acabar al llarg del primer semestre d’aquest any.

Així doncs, podria haver-hi treballadors exposats a la substància nociva que no ho saben encara.

Es podria detectar amiant en estat no friable, però dubto molt que es trobés en estat contaminant perquè ho hauríem detectat en les proves a l'aire. No hem de ser alarmistes.

Enric Cañas: "Vam oferir als treballadors retirar tot l'amiant en tres o quatre anys a les negociacions de la vaga però ho van rebutjar"

Fa autocrítica respecte a la gestió de la crisi de l’amiant?

Estic convençut que estem fent una feina molt diligent quant a l’amiant. Som una empresa pública i el nostre accionista és la gent. La meitat dels nostres ingressos prové de les tarifes dels bitllets i l’altra meitat són subvencions. No estem fent res per estalviar-nos despeses i augmentar els beneficis. Som els primers interessats a actuar de forma corrent. No estem actuant de forma reactiva després de cada nou cas, sinó que estem sent proactius i estem informant de tot amb total transparència. No comparteixo les actuacions dels treballadors perquè estic convençut que estem fent la millor gestió possible de la problemàtica de l’amiant.

Podria esmentar un aspecte positiu i un negatiu de la gestió de TMB pel que fa a l'amiant?

En cada moment hem pres les millors decisions possibles. Quan ens vam adonar que hi havia amiant a la pintura d’alguns trens, vam decidir canviar-los tots. Estem fent una gestió que, en comparació amb altres empreses, és molt bona, però a vegades no som capaços de fer-ho arribar a la gent.

Aquesta és l’autocrítica que fa TMB?

Sí. La setmana que ve organitzarem un taller per explicar com estem actuant amb detall.

La informació és també una queixa dels treballadors del metro. L’acusen a vostè d’ocultar casos de treballadors afectats i de mentir quan diu que només la plantilla de manteniment està exposada a l'amiant.

El convido a buscar una empresa a Catalunya que tingui una web monogràfica sobre l’amiant com la que té TMB. Ens vam posar com una exigència ser transparents. Reconec que no és una situació fàcil, perquè és un procés llarg en què s’ha d’esperar a diversos resultats mèdics. I ens falten molts recursos, però estem fent millor feina que altres empreses amb un problema semblant, almenys del nostre entorn.

En algun moment s’ha plantejat dimitir?

No.

La vaga durant el Mobile World Congress podria tenir una rèplica si l’assemblea general de treballadors del 21 de març hi vota a favor. Si les demandes dels treballadors són les mateixes que a la vaga anterior, hi ha possibilitat d’apropar posicions?

Sempre hem treballat per trobar solucions, fins a l’últim minut i dins dels nostres límits.

Quins límits?

Per exemple, la plantilla ens exigia la retirada immediata de l’amiant. Els vam oferir escurçar el marge i retirar el 97% de les restes de la substància en quatre anys, però no va ser suficient per a ells. L’única forma de fer-ho de forma immediata seria tancant el metro durant un temps, però no és assumible per a nosaltres. Estem disposats a canviar els trens afectats –cosa que ja fem– i a retirar l'amiant de les estructures en tres o quatre anys. Voldria saber quantes empreses com la nostra han ofert als treballadors retirar l’amiant en aquest termini.

Enric Cañas: "Sóc el primer interessat i preocupat per l'amiant"

En ocasions ha lamentat els “discursos alarmistes” respecte a l’amiant.

L’empresa espera fins que acaba el procés mèdic per dir que un treballador està afectat per amiant. En canvi, altres fan de metges i amb el primer informe afirmen que tenen alteracions vinculades amb la fibra. Això genera alarma social. Sóc el primer interessat i preocupat per l’amiant, però també tinc la responsabilitat de donar la informació tal com és. És per això que anem amb la veritat per davant i informem amb total transparència.

Si una de les exigències per desconvocar la vaga és, de nou, una llista en què es reconegui que tota la plantilla ha estat exposada, hi haurà possibilitat d’acord?

No. Ja va passar abans del MWC i vam tenir quatre dies de vaga.

Un altre tema que preocupa a la plantilla és la pèrdua de llocs de treball per l’automatització del servei.

No hem canviat les funcions de cap treballador del metro. A més, tenim vigent un conveni amb els treballadors i ho estarà fins a finals d’any. Cap condició del conveni ha canviat i l’estem complint punt per punt. No només no estem acomiadant treballadors, sinó que n’estem contractant.

A quina secció s'estan incorporant?

S’han incorporat nous agents d’atenció al ciutadà, tal com es va pactar abans de signar el conveni.

El transport públic ha de ser cabdal per a la mobilitat urbana en el futur. Com es prepara TMB per al futur?

Hem incrementat l’oferta de bus i metro en un 7%. La ciutadania valora positivament el nostre servei. Per tant, no només estem transportant més persones que mai sinó que ho fem d’una forma satisfactòria. Estem preparats.

L’exdirector de TMB va plantejar una anella al metro que unís la L1 i la L9. En quin punt es troba aquest projecte?

El primer pas és treballar perquè sigui tècnicament possible. En qualsevol cas no es portarà a terme en un o dos anys, sinó que s’ha de fer mirant més enllà. Segurament hem de seguir aquesta via i portar a terme el projecte, sempre vetllant perquè no afecti als treballadors.

Què espera TMB del govern que sortirà de les eleccions municipals?

Estarem contents d’oferir un servei públic eficient com fins ara. No ens pertoca demanar res a l’Ajuntament, sinó al contrari, posar-nos a disposició.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?