El sector del taxi a Barcelona continua la seva particular lluita contra la invasió dels VTC -sobretot Uber i FreeNow-, que consideren que fan una competència deslleial al sector tradicional. Aquest dimarts han fet una marxa lenta per la Gran Via de Barcelona i fins al Parlament, amb uns 4.000 vehicles que han fet també vaga de servei fins al migdia. La raó de la protesta, que no és pas la primera que es fa, és que a partir de l’octubre del 2022 els VTC deixaran de ser aptes per als trajectes urbans, tal com es va establir en el conegut decret Ábalos del govern espanyol el 2018. Això vol dir que només es podran fer servir aquestes llicències per als interurbans, tret que la Generalitat ho permeti. I aquí està la clau. Els taxistes reclamen que l’esborrany del decret llei de la Generalitat compleixi amb la llei estatal, que estableix un màxim d’un VTC per cada 30 taxis.
De fet, sector del taxi fa anys que manté una dura batalla legal contra Uber, Cabify i ara també contra FreeNow perquè no puguin operar a Barcelona. Uber va desembarcar a Barcelona a principis del 2021 -després de marxar voluntàriament- com a intermediari entre els taxistes i els usuaris, una fórmula que també utilitza a Madrid.
El sector del taxi avisa els polítics
Sigui com sigui, el malestar al sector del taxi fa molt de temps que es cou però ara arriba a la recta final amb la fi de la moratòria l’octubre del 2022. El portaveu d’Élite Taxi, Tito Álvarez, ha avisat la Generalitat de les conseqüències de no limitar els VTC a una llicència per cada 30 taxis. “Si no, hi haurà conflicte i no hi haurà pau per a ningú”. I en el cas de l’Ajuntament, Álvarez els ha recordat que tenen una cita a les urnes el maig de 2023: “Ho pagaran a les urnes. Amb el taxi no s’hi ficaran, i menys a les portes d’unes eleccions municipals en què el taxi i les seves famílies arrosseguen més de 40.000 vots”.
L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, s’ha motrat confiada que aquest conflicte es podrà resoldre de forma positiva. Coincidint amb la protesta, ha assegurat que “s’ha de produir l’acord”, tot recordant que “vam ser pioners des de l’AMB, amb coses noves que sorgeixen de la globalització i mouen milers de milions”. Colau ha afegit que les VTC “són plataformes que s’aprofiten dels autònoms i que s’ha de regular perquè tothom compleixi les regles del joc”.
Per tot plegat us preguntem si esteu a favor de limitar la presència dels VTC a les ciutats per tal de protegir el sector del taxi, amb una llicència VTC per cada 30 taxis, o si sou partidaris de permetre la competència entre els serveis per afavorir unes millors condicions per al client final.
Poll Creator