Taxistes de Barcelona proposen crear un ‘Uber’ públic

El sindicat Élite Taxi diu que fa molt temps que proposa mesures per modernitzar el sector i denuncia que les administracions no els fan cas

Élite Taxi, un dels sindicats majoritaris a Barcelona, passa a l'ofensiva després de molts mesos batallant perquè els serveis VTC hagin de precontractar-se. Amb l'aprovació del nou decret, la regulació dels vehicles de lloguer amb conductor ha quedat aclarida temporalment –està previst que les grans empreses del sector presentin batalla judicial–, però ara queda la segona part del conflicte. Què farà el taxi per modernitzar-se? Tito Álvarez, un dels portaveus d'Élite i segurament la cara més coneguda del conflicte del taxi, ho té clar: el futur del taxi passa per una aplicació pública que aglutini tot el sector i per un telèfon social a l'estil del 112 per unificar les trucades i centralitzar els serveis.

"Fa tres anys que tenim aquest projecte entre mans i ningú ens fa cas", denuncia Álvarez en una conversa amb el TOT Barcelona. "L'hem entregat a tots els partits polítics del Congrés dels Diputats, a tots els governs autonòmics, però només posen excuses", diu. La Generalitat de Catalunya i l'Institut Metropolità del Taxi (IMET) també tenen la proposta a sobre de la taula i Álvarez assegura que sempre s'ha rebutjat. Segons ell, perquè l'administració pública no pot posar en marxa una aplicació que competeixi amb el sector privat.

Més info: “L’especulació” de les llicències de taxi i VTC, en el punt de mira de la Generalitat

Es refereix, sobretot, a MyTaxi, que és propietat de la multinacional alemanya Daimler Chrysler –fabricant de Mercerdes, entre d'altres–, una aplicació que ha tingut un ascens meteòric en els últims anys i que està present a Barcelona, Madrid, Sevilla i València. Tot i això, Álvarez té constància que l'Agència Catalana de la Competència (ACCO), un dels organismes més crítics amb la nova regulació de les VTC, veuria amb bons ulls una mesura la posada en marxa d'una aplicació pública. 

Les reticències de l'IMET, en realitat, tindrien una raó afegida: no crear un conflicte amb el sector del taxi, molt atomitzat i que compta amb nombroses associacions i emissores. I, de fet, precisament el que busca Élite és unificar el sector sota el mateix paraigua. "L'app d'interès social ha de ser obligatòria per a tots els taxistes i ha d'anar enllaçada al taxímetre", explica el document. Així també s'evitarien fraus i totes les carreres quedarien enregistrades.

Una proposta meditada

La proposta d'Élite Taxi no és una improvisació per sortir del pas de les crítiques que rep un sector que, certament, fa molt temps que s'hauria d'haver posat les piles. En un document al qual ha tingut accés aquest diari, l'associació detalla la seva aposta d'una aplicació pública i un telèfon d'interès social, que en el seu cas podria ser el 023, segons proposen. "La infraestructura necessària per proporcionar cobertura al ciutadà de l'ús d'una aplicació d'interès social (AIS) i el telèfon d'interès social (TIS) a Catalunya, seria similar als dels centres de gestió del 112, que significa que el ciutadà es podria beneficiar en un curt espai de temps d'aquest sistema", explica el text.

Més info: França, el Canadà i Austràlia marquen el camí per rescatar les llicències de taxis i VTC

I van més enllà. Com que el taxi és un servei privat d'interès públic –i, per tant, regulat per la mateixa administració–, tant l'aplicació com el número de telèfon "podrien ser integrats a les administracions públiques, als hospitals, residències per a gent gran, escoles i fins i tot en parades intel·ligents". Amb això consideren que molts sectors de la societat es podrien beneficiar del servei i millorar la rapidesa de resposta dels taxis. També estan oberts a què es pugui "tancar el preu del servei amb antelació", una altra de les grans reivindicacions dels usuaris i que fins ara només oferien Uber i Cabify, ja que MyTaxi només dona preus orientatius.

Seguretat i transparència

Però tot seria gestionat des de l'administració per dotar al sistema de "seguretat" i "transparència", tant en la qualitat del servei com en els preus. En el cas d'Uber i Cabify, les crítiques que rep el seu sistema de tarifes és l'opacitat de l'algoritme que calcula el preu de cada carrera i que els ha portat a protagonitzar polèmiques tan sonades com quan Uber va apujar el preu durant un atac terrorista a Londres el juny del 2017 que va deixar set víctimes mortals.

Pel que fa al número de telèfon d'interès social, la seva proposta implica habilitar un número fàcil de recordar i que permeti "demanar un taxi en qualsevol circumstància", ja que és habitual quedar-se sense cobertura o sense dades. A més, molta "gent gran no està acostumada a utilitzar aplicacions" i amb aquest número telèfon permetria donar el mateix servei a tothom que ho necessita.

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?