El Síndic investigarà els retards i cancel·lacions del Prat durant l’estiu

Rafael Ribó inicia una actuació d'ofici i demana informació a Vueling

El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, s’ha adreçat a l’Agència Catalana del Consum, al Departament de Treball, a la Delegació del govern espanyol a Catalunya i a Vueling per demanar-los informació de sobre els “nombrosos problemes diversos, com ara incidències, retards i cancel·lacions de vols”, que pateixen les persones usuàries d’aerolínies a l’aeroport de Barcelona.

[r:1]

En concret, el Síndic analitza la cancel·lació per part de Vueling de més de 100 vols previstos per a dissabte 27 i diumenge 28 a causa de la vaga del personal de terra d’Iberia a l’aeroport. A aquestes complicacions, s’hi va sumar la tempesta que el dissabte 27 va obligar a tancar l’aeroport al trànsit aeri aproximadament durant una hora. Així mateix, el comitè d’empresa de la companyia encarregada dels controls de seguretat de l’aeroport, Trablisa va registrar dilluns passat al Departament de Treball de la Generalitat una convocatòria de vaga indefinida a partir del 9 d’agost per la sobrecàrrega de treball de la plantilla.

Segons aquestes informacions, diu el Síndic, les cancel·lacions de vols, els retards i els canvis d’horaris se sumen a la manca d’informació als viatgers, les cues llargues per presentar una reclamació o la manca de resposta a les sol·licituds de compensació o de devolució de l’import del bitllet abonat. També es registren incidències relatives a la manca de garantia del dret d’assistència als passatgers, com menjar, beguda o allotjament, en uns dies de gran afluència de passatgers, per la sortida i l’arribada de les vacances.

Els transports, un servei bàsic

El Codi de Consum de Catalunya considera que els transports són un servei bàsic, és a dir, uns serveis de caràcter essencial i necessaris per a la vida quotidiana o que tenen un ús generalitzat entre les persones consumidores. L’Agència Catalana del Consum té assignades legalment funcions com orientar, informar i assessorar els usuaris sobre els seus drets i la manera d’exercir-los; exercir les competències d’inspecció i de sanció en l’àmbit del consum; i impulsar la protecció legal efectiva de les persones consumidores i usuàries, iniciant les accions judicials pertinents i compareixent en les que es refereixen a assumptes que mereixen una atenció especial per raó de la transcendència dels drets que cal protegir o de l’alarma social que generen.

Així mateix, el Ministeri de Foment, per mitjà de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria -AESA, que té, entre d’altres, la competència de vetllar pel compliment de les normes relatives a la protecció de la persona usuària del transport aeri. Especialment, de vetllar pel compliment del Reglament del Parlament Europeu pel qual s’estableixen normes comunes sobre compensació i assistència als passatgers aeris en cas de denegació d’embarcament i de cancel·lació o gran retard de vols.

El Síndic ja va iniciar actuacions per problemes similars en anys anteriors al mateix aeroport de Barcelona-el Prat: el 2015, per problemes d’acumulació d’equipatges i de maletes; el 2016, per retards i cancel·lacions de Vueling; el 2017, per la situació dels passatgers d’un vol de Vueling que no va arribar a Madeira, i el 2018, sobre els retards i les cancel·lacions de Vueling i Ryanair. En aquest sentit, també recorda als viatgers i afectats la possibilitat d’adreçar les seves queixes i reclamacions a la institució, per poder-los orientar en la defensa dels seus drets.

Més informació

Comentaris

    Sous no justificats 04/08/2019 9:23 am
    Em sembla bè que el Síndic justifiqui el sou fent informes..Però a part de fer informes fa quelcom més? Soluciona res? Es "mulla" poc o gens? No sé, no sé... em sembla que és un "enchufat" més del sistema íbex35!

Nou comentari