El president de FGC defensa que “callat i amb mascareta, és difícil contaminar algú” al transport públic

L'AMB proposa imposar una taxa al comerç electrònic per fer pagar la comoditat de rebre el producte a casa

El president de FGC, Ricard Font, ha defensat aquest dimecres la seguretat al transport públic tot i la pandèmia de la covid-19 i els brots dels darrers dies. “Quan anem en transport públic, la gent va callada. Si vas callat i amb una mascareta, és difícil que puguis estar contaminant algú”, ha afirmat Font durant el debat ‘La Mobilitat en el 2020’ -organitzat per l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC)-, en què ha assegurat que “hi ha llocs pitjors” com a focus de contagi. Per la seva banda, el director de Mobilitat i Transport de AMB, Joan Maria Bigas, ha proposat una taxa per als productes adquirits mitjançant el comerç electrònic per protegir els petits botiguers i per gravar la comoditat de rebre còmodament la compra a casa.

Segons Font, ja va ser un “error” posar en dubte la seguretat del transport públic i que així ho han demostrat estudis que s’han fet en diferents capitals el món com Los Ángeles o Tokio. “No ha sigut focus de contagi en cap dels països del món”, ha insistit el president de FGC, que ha recordat la necessitat de posar el “màxim èmfasi” en l’ús de la mascareta i de rentar-se les mans amb gel hidroalcohòlic. Segons Font, si s’aconsegueix transmetre aquest missatge de tranquil·litat, la demanda es podria recuperar fins al 75% o 80%.

El debat ha comptat amb la participació del secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín; el president de Ferrocarrils, Ricard Font; el director de Mobilitat i Transport de AMB, Joan Maria Bigas; el director general de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), Joan Prat, i el responsable de punts del pla d’infraestructures de punts de recàrrega d’Endesa a Catalunya, Ferran Menescal.

Precisament, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, ha explicat que la demanda al transport públic s’està recuperant d’una manera “una mica més ràpida” del que s’havia previst, tot i que encara registra descensos del 40%. Gavín avisa però que “pot ser molt variable” ja que s’havia calculat que podrien aparèixer rebrots després de l’estiu o a la tardor, i no al juliol.

En la seva intervenció, també ha reivindicat la importància de la mobilitat en les setmanes del pic de la pandèmia al mateix temps que l’ha presentat com una “víctima” en tenir treballadors afectats per la pandèmia i per la caiguda d’ingressos.

En el debat ‘La Mobilitat en el 2020’, organitzat per l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC) i en què s’ha repassat la particularitat de la mobilitat arreu del territori català, Gavín s’ha referit a l’R3 de Rodalies com una de “les grans vergonyes” i ha lamentat que una “línia tan potent” que connecta vàries capitals de comarca i Barcelona continuï sense rebre les inversions promeses, tot i que també ha admès que l’actual equip d’Adif “sembla que accelera”.

Quant a l’R1, que connecta Barcelona amb el Maresme, ha situat la solució als problemes de capacitat a un allargament de l’andana a Arc del Triomf perquè els trens puguin viatjar en doble composició. Sobre el debat arran d’un hipotètic canvi de traçat, ha dit que no el veu viable envairia zones molt desenvolupades d’alguns municipis per on passa la línia.

Taxar les compres ‘on line’

Sobre la mobilitat a les ciutats i les diferents modalitats de transport, el director de Mobilitat i Transport de AMB, Joan Maria Bigas, ha plantejat que les compres per Internet es taxin amb l’objectiu de protegir un petit comerç “ferit de mort” i per la comoditat de rebre el producte a casa i els inconvenients que un paquet pugui ser rebutjat.

“Qui vulgui optar que li portin a casa, això s’ha de pagar. Com més aviat fem aquesta reflexió millor serà per a tots”, ha afegit Bigas, que ha situat aquesta proposta en el repte “molt important” de també fer un lloc al sector de la distribució de l’e-commerce i proveïdors de botigues i supermercats en un espai públic ocupat també per bicicletes, cotxes, vehicles de mobilitat personal i vianants. Per això, ha apostat per un “pacte ciutadà on no hi perdran ni els vianants ni els vehicles de mobilitat individual”. “El trànsit s’ha de reduir, no hi ha una altra solució”, ha sentenciat.

La necessitat de moure’s davant la consolidació del teletreball

Un dels punts que ha generat més debat entre els ponents ha estat si el teletreball ha arribat per quedar-se. El president de Ferrocarrils, Ricard Font, calcula que els desplaçaments es reduiran entre un 10% i un 15% i que sobretot l’eliminarà la “mobilitat ineficient” que, ha dit, caldria anar acompanyant d’un aplanament de l’hora punta.

El director general de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), Joan Prat, però, ha rebutjat de parlar de mobilitat ineficient perquè el fet que la gent es desplaci ajuda a la supervivència de les empreses i negocis. “Alerta en posar de moda el teletreball perquè estarem repercutint en l’economia del país”, ha advertit Prat. Per contra, Bigas considera que “el teletreball ha vingut per quedar-se”. En aquest sentit, ha apuntat com a prioritat recuperar la mobilitat de transport públic mentre s’aconsegueix “contenir” el vehicle privat.

D’altra banda, sobre la implantació de la ZBE en capitals de comarca i municipis amb més de 50.000 habitants que preveu el Pla Director de Mobilitat 2020-2025 de l’àrea metropolitana de Barcelona i que afecta les comarques centrals, el director de Mobilitat i Transport de AMB ha defensat que “són una necessitat a dia d’avui” mentre que el director general de l’AMTU ha avisat que la seva implantació i les limitacions al centre no poden comportar una pèrdua del petit comerç. Per això, ha ressaltat la necessitat que hi hagi una xarxa de micromobilitat en l’última milla tant per a persones com per a distribució de mercaderies per accedir en els carrers inclosos en la ZBE.

Comentaris

    Maria 24/07/2020 10:45 am
    Sí, Sr. Font. Però, què me'n diu dels captaires que cada dia recorren els vagons, una i altra vegada, sense complir les mínimes condicions d'higiene (encara que portin la mascareta), i que ens passen a cau d'orella pidolant, i plorant quan no els en donen. I què me'n diu dels que porten a més la casa a sobre, i el gos i que no s'han rentat des de no sé quan. Què? Faran passar dos vigilants de seguretat de tant en tant, perquè seguim igual que sempre ?. Com és que, en la práctica, es permet la mendicitat als FGC? Què me'n diu de posar vigilància fixa a les estacions on és més freqüent que hi pugin aquestes persones, com per ex. Les Planes? Què me'n diu de fer alguna acció amb les Administracions responsables, per evitar assentaments insalobres de persones que viuen en condicions infrahumanes i sense les mínimes condicions sanitàries? Ara és el COVID-19, però un dia serà una peste. No ho dubti.
    MM 24/07/2020 7:56 am
    D'acord que amb que el risc és baix callat i amb mascareta. Però què em dieu del risc que poden suposar les persones que, mancades de sentit comú o perquè veuen que no hi ha vigilància, se la baixen quan entren al vagó? D'aquestes, ja n'he vist uns quantes.

Nou comentari