Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El ‘Gran Germà’ arriba al metro: una app permetrà a TMB saber on són a cada moment els empleats
  • CA

George Orwell assentiria amb el cap i se’n sentiria orgullós. L’escriptor i periodista va crear el personatge del Gran Germà a la novel·la 1984. Era un ens omnipresent que vigilava tots els ciutadans constantment, i la seva creació tindrà pròximament una rèplica a escala petita al metro de Barcelona. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va adjudicar el 13 de maig la creació d’una app per saber on són a cada moment els treballadors del subsòl. El que Orwell va anomenar Gran Germà, a TMB es dirà Sistema de posicionament indoor.

L’empresa que ha guanyat el concurs ha estat Tradia Telecom, que s’ha endut el contracte valorat en 263.338,68 euros amb IVA i que té una durada de tres anys. L’app, però, haurà d’estar enllestida en un any. La seva feina ara consisteix a desenvolupar una app i instal·lar transmissors que, via Bluetooth, permetin ubicar els empleats del metro a cada moment. En concret, el sistema permetrà veure en una web on són alguns col·lectius de la plantilla. Els transmissors es col·locaran a 151 estacions, gairebé tota la xarxa de metro.

El Gran Germà de TMB ubicarà els empleats situant-los en alguns espais: el vestíbul, especificant si és principal o secundari; l’andana, detallant si és via 1 o 2; passadissos d’intercanvi, dependències per a l’inici del servei o la replanificació, sales de descans, oficines d’atenció al client i cotxeres –aquelles que disposen de wifi–. L’app també permetrà localitzar els membres de la plantilla durant “desplaçaments exteriors, control d’esdeveniments, aglomeracions o altres situacions que requereixin presència al carrer”. També tindrà la capacitat d’informar sobre si el treballador està en un descans o està en una formació.

Els treballadors que estaran controlats seran els agents d’atenció al client (AAC), que són els conductors del metro, els tècnics d’operació de línies automàtiques –els que atenen els clients a les línies automàtiques–, treballadors de manteniment, els d’inspecció i els de serveis externs com ara neteja.

Permetrà més rapidesa per atendre “incidències”

L’argument de TMB per tirar endavant l’app de control és que permetrà més rapidesa a l’hora de mobilitzar recursos en cas d'”incidències”, segons consta a la documentació de la licitació consultada pel TOT Barcelona. Així, l’app aportarà “eficàcia davant d’emergències i casos no previstos”, segons la companyia.

Fonts de TMB consultades per aquest diari posen en relleu que es tracta d’un “sistema de posicionament” que permet al personal “reaccionar ràpidament en cas d’incidència”. A més del control de la posició, l’app també permetrà que els empleats puguin fer servir un botó d’emergència per demanar ajuda. Fonts de la companyia destaquen que el botó servirà per vetllar per la “pròpia seguretat” dels empleats.

El sistema ja s’ha provat a la xarxa de metro. Concretament, i des del 2017, està implantat a la L11. Fins ara, tal com explica la documentació de la licitació, alguns col·lectius de treballadors es podien ubicar a la resta de línies gràcies a la xarxa telefònica corporativa, una xarxa de ràdio o pel mòbil. Aquests sistemes, recorda TMB en la licitació, són “manuals”, així que cada empleat ha d’indicar de forma voluntària la seva posició. “S’ha demostrat a la pràctica que la dependència d’accions manuals és a vegades ineficaç sobretot en casos en què s’han de prioritzar tasques operatives o de servei més urgents”, exposa la companyia.

Amb tot, resumeix l’empresa, es tracta d'”automatitzar” el procés de posicionament de la plantilla per guanyar “eficàcia i eficiència en l’operativa diària”.

Un sindicat posa en dubte les intencions de l’empresa

El sindicat Col·lectiu Independent del Metro (CIM) ha posat en dubte la versió oficial que sosté que l’app vol aportar seguretat i rapidesa al servei. La formació ha recordat que quan es va engegar el sistema de posicionament indoor a la L11 la direcció va dir als sindicats que era per la seva “seguretat”, segons ha informat a través d’un comunicat difós a Facebook. “Tots som conscients, o hauríem de ser-ho, que no és el seu principal objectiu”, ha alertat el CIM.

La formació també ha aprofitat per posar en relleu que “TMB cada vegada s’assembla més “al món descrit per George Orwell a 1984, fent referència al codi ètic que incentiva que els empleats es denunciïn entre ells i ara a l’app.

Més notícies
Seu de l'empresa pública del metro i bus de Barcelona / TMB
Els sous opacs de TMB, al descobert: una vintena de directius cobra més de 100.000 euros
Notícia: Els sous opacs de TMB, al descobert: una vintena de directius cobra més de 100.000 euros
Comparteix
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha posat al descobert 377 categories salarials fins ara opaques
Imatge d'arxiu del metro durant l'etapa de l'emergència sanitària / Jordi Play
Vetar determinats usuaris en hores punta: l’aposta de l’AMB per evitar aglomeracions al transport
Notícia: Vetar determinats usuaris en hores punta: l’aposta de l’AMB per evitar aglomeracions al transport
Comparteix
L'ens metropolità explica en un document intern que està estudiant limitar-ne l'ús als viatgers amb títols de transport socials

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa