Dos mil taxistes es querellen contra la "trama" d’Uber i Cabify

Acusen 15 persones, 12 empreses i les dues apps de cometre sis delictes

Els taxistes apugen l'aposta en la seva lluita contra Uber i Cabify. Dos mil taxistes presentaran a principis de la setmana que ve querelles contra la "trama" de les dues plataformes VTC més conegudes, així com contra les empreses que pengen del suposat entramat -en concret contra 12 d'elles- i contra 15 persones. Les querelles seran individuals i es portaran a l'Audiència Nacional, segons han destacat el portaveu d'Élite Taxi, Alberto Tito Álvarez, i l'advocat de la Plataforma Integral del Taxi (PIT), Elpidio José Silva. Els dos mil taxistes són d'arreu de l'Estat.

La primera pàgina de la querella dels taxistes contra Uber i Cabify. | A. L.

La primera pàgina de la querella dels taxistes contra Uber i Cabify. | A. L.

Les querelles acusaran el presumpte entramat delictiu d'Uber i Cabify de sis delictes: contra la Hisenda Pública, estafa, contra els drets dels treballadors, blanqueig de capitals, administració deslleial i alteració del preu de les coses amb engany. L'advocat del col·lectiu i el redactor de la querella, que es presenta en nom d'Élite, la PIT i el lobby dels taxistes Taxi Project, espera que els jutjats l'acceptin a tràmit. Les acusacions estan fonamentades en una investigació de pèrits, que han estat economistes de Barcelona. 

L'admissió a tràmit de la querella i una eventual condemna podria suposar fins a 58 anys de presó, segons ha dit Álvarez. Algunes de les persones que estan acusades pels dos mil taxistes són el president d'Unauto VTC Catalunya, Josep Maria Goñi; i el fundador de Cabify, Juan de Antonio. La llista de noms completes és: Nicolás Guardans, Jaime Castellanos, Marck Walrh, Jose Luis López Schumer, Alfredo Luis Plaza, Rafael García Plaza, Juan de Antonio, Ramón ortigüeza, Juan oOtigüeza, Juan Ignacio García Braschi, Jose Parrondo, Jose Ignacio García, Pedro de Corro i María Seguimon. 

Les 12 empreses que apareixen a la querella formen part de la "trama" -com l'anomenen Silva i Álvarez- d'Uber i Cabify. Algunes d'elles són Vector Ronda Teleport i Moove Cars, que operaven a Barcelona amb les dues plataformes. La resta d'empreses són: Cibeles Confort Cars, Gestaxi Gestion, Ares Capital, Siargao Directorship, MaximBility Transporte de Viajeros, Prestige and Limousine, Tibus Business Cars, Garment Investments i Aerocity.

Els delictes

L'advocat Elpidio José Silva ha considerat que Uber i Cabify es presenten com a "intermediaris" però que, realment, són empreses de transport. Així doncs, no veu "fonament" en el preu que els usuaris de les apps paguen, ja que se'ls cobra per un servei de "mediació" entre la plataforma i una empresa de transport que "no existeix". Pel que fa al delicte l'estafa, Silva ha justificat que les tarifes d'Uber i Cabify són "dinàmiques" perquè varien, i són "opaques" -l'AMB acaba d'aprovar que deixin de ser-ho

Quant al frau a la Hisenda Pública, l'advocat de la PIT ha argumentat que, ja que no se sap quina és la tarifa que estan pagant els usuaris, l'administració desconeix quina és la recaptació d'impostos que ha de percebre per part de les plataformes. En aquest sentit ha afegit que les plataformes no paguen l'IVA, ja que al·leguen que presten un servei de "mediació" i que les seves seus no radiquen a Espanya.

Un altre dels delictes de què les querelles acusaran les apps i la seva suposada "trama" és el de l'alteració del preu de les coses amb engany. Aquest fet delictiu se sustenta en l'ús que haurien fet Uber i Cabify de les llicències VTC. Silva ha recordat que les autoritzacions són de caràcter estatal i permet operar en l'àmbit suprautonòmic. Per tant, ha destacat, Uber i Cabify han utilitzat les llicències de forma fraudulenta perquè han ofert serveis a les autonomies. Això, ha insistit, ha permès que les autoritzacions passessin de valer "38 euros" a costar uns "30.000", cosa que suposa, segons ell, un delicte d'alteració del preu de les coses amb engany.

"No hi ha suficient amb posar ordre"

Les querelles comptaran amb testimonis del funcionariat, tal com ha especificat l'advocat dels taxistes. Seran càrrecs de l'administració, però no necessàriament polítics. Tito Álvarez ha volgut recordar que hi ha responsables polítics que estan del costat del taxi, "sobretot en els partits d'esquerres". Ell mateix ha donat suport a la candidatura d'Ada Colau​ a l'alcaldia, i un altre membre destacat d'Élite Taxi, Cesc Roca, forma part de la llista de la CUP a les municipals a Barcelona.

"No hi ha suficient amb posar ordre, volem demostrar el que són", ha avisat Álvarez, preguntat sobre si el sector del taxi no se sent ja satisfet amb la regulació que limita el servei de les VTC. 

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?