Denúncia contra les VTC que treballen amb Cabify per jornades laborals de 60 hores

Porten a Inspecció de Treball quatre vulneracions del dret laboral i demanen que se sancioni les companyies

Les VTC que treballen amb Cabify, denunciades per jornades laborals de 60 hores. La Federació d’Altres Activitats de la Intersindical Alternativa de Catalunya (FAA-IAC) ha portat a Inspecció de Treball les quatre empreses que aporten la flota de cotxes necessària perquè Cabify pugui operar a Barcelona. La denúncia, redactada per l’advocat del Col·lectiu Ronda Nacho Parra, ressalta quatre vulneracions de la legalitat per part de Maxi Mobility Spain, JT Hiring E.T.T., Automóviles Titanio i Prestige and Limousine. 

“Hem d’especificar que les empreses denunciades, així com totes aquelles que utilitzen l’aplicació Cabify, imposen als treballadors –concretament als conductors– unes jornades de 60 hores“, diu la denúncia, a la qual ha tingut accés el TOT Barcelona. Per fer-ho, les companyies diferencien entre hores de treball efectiu i hores de “presència”, tal com detalla Parra en conversa telefònica amb aquest diari. Així, segons la denúncia, els conductors estan obligats a fer 40 hores de conducció i a fer 20 hores setmanals d’estar disponible per si arriba algun servei a l’app. Parra argumenta que aquestes 20 hores no són de “presència” sinó que són de treball efectiu i que, per tant, han de ser remunerades com a hores extra perquè excedeixen les 40 hores màximes establertes per llei.

Les 60 hores setmanals, segons especifica la denúncia, es divideixen en 10 diàries durant sis dies o en 12 hores diàries al llarg de cinc dies. Per tal de tombar l’argument de les empreses sobre que les 20 hores setmanals no són treball efectiu sinó que són en concepte de “presència”, Parra esmenta una sentència del Tribunal Suprem en què l’alt tribunal adaptava una resolució del Tribunal de Justícia de la Unió Europea del 21 de febrer de l’any passat. “Les hores catalogades unilaterlament  com a presència per l’empresa hauran de ser pagades com a hores extraordinàries”, recull la sentència del Suprem. Per tant, l’advocat del Col·lectiu Ronda considera que les 20 hores addicionals que els conductors han de fer a les empreses que treballen amb Cabify han de ser pagades com a extra.

El segon aspecte que denuncia el sindicat mitjançant el Col·lectiu Ronda és la manca de protecció dels conductors pel que fa a la prevenció de riscos. En aquest sentit, critiquen que no hi ha protocol d’assetjament o que no hi ha formació en matèria de “riscos psicosocials”. Un altre dels aspectes que denuncia el Col·lectiu Ronda per petició del sindicat és l’incompliment de la legislació en protecció de dades. Així, posen com a exemple la visibilitat del número de telèfon dels conductors per als usuaris. “Ens podríem trobar, per exemple, amb casos d’assetjament”, justifica Parra.

La denúncia, amb tot, demana que “es realitzi l’actuació oportuna inspectora” i que es reconeguin “els incompliments” de les empreses en aquests quatre punts i, si cal, que se sancioni les empreses.

“Havia de treballar 12 hores al dia”

Vicente, un treballador de Vector Ronda, una de les empreses que operava amb Cabify fins que va marxar de Barcelona pel decret del conseller Damià Calvet, relata al TOT Barcelona que al contracte figurava la jornada de 60 hores setmanals. Després de treballar amb Yirme a través de l’app de Cabify, va ser contractat per Vector Ronda fa tres anys, on el van obligar a fer horaris de 12 hores d’11 a 23 hores. El seu cas es troba als jutjats per un acomiadament improcedent. Actualment, la sentència que li era favorable i que obligava Vector a contractar-lo de nou està recorreguda al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). 

Sobre el seu sou, detalla que cobrava 1.050 euros nets, que podien arribar a uns 1.300 gràcies a comissions. 

Els conductors tenen “por”

Amb tot, cap treballador ha volgut denunciar la seva situació de forma pública. El que han fet alguns empleats, precisen fonts del Col·lectiu Ronda, ha estat acudir a la FAA-IAC per traslladar les seves queixes. El sindicat ha decidit denunciar els suposats excessos de les companyies que operen amb Cabify via Inspecció de Treball, tot i que animen els empleats afectats a alçar la veu. 

L’impulsor de la plataforma Taxi Project, un antilobby, i portaveu d’Élite Taxi, Alberto Tito Álvarez, ha expressat que hi ha “molts indicis” que Cabify incorre en delictes en matèria de protecció de dades. A més, ha reivindicat que l’associació que lidera està “compromesa” amb els drets dels treballadors i per això dona suport a la denúncia presentada a Inspecció de Treball. 

Per part de la FAA-IAC, Núria Soto ha animat els conductors a fer conèixer la seva situació tot i tenir por de perdre la feina. “Sabem que tenen por però els animem a denunciar per defensar els seus drets”, ha dit. 

Nou comentari