CCOO diu que el 30% dels treballadors que han passat exàmens mèdics tenen afectacions per l'amiant

El sindicat ha criticat TMB per amagar els resultats mèdics de la plantilla

CCOO ha denunciat aquest dilluns que més d'un 30% dels treballadors que han passat un examen mèdic en les revisions mèdiques per l'amiant pateixen afectacions pulmonars, un alt volum d'afectats que l'empresa ha negat categòricament. Segons l'empresa, fins ara "han aparegut els 22 casos d'alteracions pleurals que ja s'han donat a conèixer" i hi hauria a banda un nombre indeterminat de casos "que estan en observació, pendents de diagnòstic, per si s'han de declarar com a malaltia professional o no, que pot estar relacionada amb l'amiant o no". 

El membre del comitè de salut del metro de Barcelona, José Manuel Moreno, ha assegurat que de les 802 persones que s'han sotmès a la revisió, 22 tenen afectacions pleurals i 22 més de laringe, que TMB no reconeix. A més assenyala 249 afectats més de diferents tipus, que s'hauran de controlar amb un TAC anual (65 casos) o semestral (25). Per la seva banda, el responsable de salut laboral de CCOO, Francesc Montoro, s'ha preguntat en "quin preu es valora la salut d'una persona" i ha destacat la necessitat "'anar més lluny i fer prevenció". "Passa en el metro però també en la indústria de l'àmbit de manteniment ferroviari i en la construcció", ha afegit.

TMB ha advertit que “les dades aportades [per CCOO] no es corresponen amb la realitat”. "En els exàmens de salut, que es fan amb TAC d'alta resolució, poden detectar-se molts tipus d'anomalies, que es deriven a especialistes perquè les valorin i que no tenen necessàriament relació amb l’amiant", indica en un comunicat. Les valoracions les fan "especialistes externs, el criteri dels quals és el que preval". Pròximament, afegeix TMB, s'oferiran dades actualitzades a la reunió ordinària mensual en la qual es comparteix tota la informació amb el Comitè de Seguretat i Salut. "L’amiant és un problema de la màxima preocupació de TMB, que està fent un gran esforç, tècnic, humà i econòmic per abordar-ho", conclou la direcció, que considera que les acusacions de CCOO "ocasionen intranquil·litat i alarma entre els treballadors i usuaris del metro".

Obligats a denunciar a Treball

"L'empresa segueix sense fer res ni reconèixer-ho. No tenim cap dada, ens hem vist obligats a interposar inspeccions de Treball perquè ens donin alguna dada", ha lamentat el membre del comitè de salut del metro de Barcelona, José Manuel Moreno, en roda de premsa coincidint amb la jornada de vaga convocada pels treballadors contra la gestió que fa l'empresa en aquesta crisi.

El responsable de salut laboral de CCOO, Francesc Montoro, ha comentat que possiblement no es pot demostrar que hi hagi una "causalitat" entre l'amiant i les afectacions però sí que ha ressaltat que és un percentatge molt elevat respecte altres empreses, on "segurament no arribi al 30%". Per això, ha demanat a empreses i administracions "no tirar pilotes fora", així com "polítiques públiques" per part de la Generalitat i dels ajuntaments, amb la creació d'un parc públic amb instal·lacions que puguin contenir amiant. 

"No volem alarmisme"

En aquest sentit, s'ha referit al fet que hi ha escoles que encara tenen uralita. "No volem alarmisme de cap manera, volem intervenció i prevenció, però si les administracions i empreses no es belluguen és terreny abonat per l'alarmisme i els 'franctiradors' que començaran a presentar demandes a dojo", ha avisat Montoro. Montoro ha afegit que les demandes de quantitat "no posen remei" sinó que "reparen econòmicament el dany". "L'estratègia que cal seguir és reconèixer el problema, atacar-lo conjuntament i posar-nos a treballar treballadors i empreses i també des de l'àmbit institucional", ha indicat.

Per la seva banda, el secretari d'organització del sector ferroviari estatal, Rafael Garcia, ha comentat, respecte a la demanda "inajornable" del sindicat per crear un fons de compensació per a les víctimes de l'amiant, que és la "solució més equànime" i que ja s'ha implantat a França i Bèlgica, per exemple. Garcia ha advertit que en els propers anys sortiran nous casos i que les empreses "intentaran rentar-se'n les mans" argumentant que ja no tenen amiant en el seu procés productiu i que la llei ja fa anys que no permet utilitzar-lo.

En la roda de premsa, també hi ha participat el membre de CCOO el metro de Madrid Alfonso Blanco, que ha explicat que "en breu" es pot haver de suprimir el servei en alguna de les línies per falta de trens, ja que les unitats on es detecta es precinten i s'immobilitzen fins que no es tregui l'amiant. Fins ara, n'hi ha 62. En el cas de la capital espanyola, s'han detectat quatre afectats, dels quals dos han mort, i ha avançat que properament es podrien anunciar dos casos nous. 

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?