Barcelona marcarà en lila els aparcaments exclusius per a bicicletes particulars

La primera regulació de les empreses de 'motosharing' i 'bikesharing' s'estrenarà a l'abril amb una taxa anual de 71,51 euros per vehicle i més de 6.600 llicències disponibles

Les bicicletes i motocicletes elèctriques d’ús compartit tindran una regulació específica a Barcelona al mes d’abril, abans de les eleccions. Les principals novetats són que les empreses de motosharing i bikesharing hauran de pagar 71,51 euros a l’any per cadascun d’aquests vehicles, hauran de sol·licitar una llicència municipal i ser molt curosos en el correcte aparcament a la via pública. Aquest últim requisit es farà especialment visible en el cas de les bicicletes, que hauran d’estacionar en els punts habilitats amb les característiques ‘U’ que hi ha clavades a les voreres de la ciutat.

Per tal que les empreses no acaparin tots els espais disponibles i deixin sense lloc als veïns que hi aparquen la seva bicicleta personal, l’ajuntament pintarà de color lila les places reservades als particulars. Estaran situades sobretot en “àmbits de la ciutat amb molta pressió turística i amb necessitats específiques”, ha explicat el consistori. Govern i oposició han aprovat la nova regulació i la setmana que ve dos decrets d’alcaldia faran efectives tant les reserves liles d’aparcament com la taxa i les llicències. Entraran plenament en vigor cap al mes d’abril, després del període d’exposició pública i al·legacions que dura al voltant d’un mes. 

Una moto elèctrica d'ús compartit en un aparcament habilitat / Ajuntament de Barcelona

Una moto elèctrica d’ús compartit en un aparcament habilitat / Ajuntament de Barcelona

Actualment hi ha sis empreses d’aquest perfil que operen a Barcelona. Gestionen 1.500 bicicletes d’ús compartit, vehicle per al que l’ajuntament preveu un marge de creixement de quasi el 50% i oferirà 2.650 llicències. De motos compartides n’hi ha 2.325 i s’atorgaran fins a un màxim de 4.639 vehicles. A petició de l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO), s’atorgaran via concurs públic. Cada permís tindrà una durada de tres anys –amb opció de pròrroga d’un any– i no es podrà transmetre. Els vehicles hauran d’estar geolocalitzats i si s’avarien l’empresa els haurà de retirà en 24 hores com a màxim. 

La regulació s’aplicarà en els termes aprovats durant l’any 2019, però l’ajuntament ha promès al sector que iniciarà una nova negociació per ajustar-la de cara a 2020 i llimar possibles carències. També està obert a oferir bonificacions a la taxa per a les empreses que compleixin amb la regulació, paguin degudament l’impost de tracció mecànica –en el cas de les motos– i tinguin polítiques laborals responsables.

Eventuals multes al motosharing si s’aparca malament

Les empreses de lloguer de motos elèctriques per minuts s’enfrontaran a una dificultat nova: garantir que els seus clients aparquen les motos en els aparcaments oficials que estan marcats a la via pública. “Com qualsevol altre moto, si està mal aparcada es multarà i l’empresa se n’haurà de fer càrrec”, ha assegurat la regidora de mobilitat, Mercedes Vidal, en declaracions als mitjans després de la votació al plenari d’aquest divendres. Tot i que no hi ha calendari i xifres, l’ajuntament promet genèricament augmentar les places d’estacionament tant de bicicletes com de motocicletes als carrers de Barcelona.

Més informació

Nou comentari