L’Ajuntament manté la criticada adjudicació del ‘motosharing’ i confia en la renúncia d’empreses

Rosa Alarcón (PSC) no veu marge legal per modificar el repartiment i anuncia una expansió metropolitana | Aprovada per unanimitat l'elaboració d'un Pla Director de la moto, a instàncies de JxCat

El controvertit repartiment de llicències de motosharing a Barcelona tirarà endavant, malgrat les advertències del sector i de l’oposició. La regulació municipal d’aquesta nova modalitat de transport ha descarrilat per l’alt nombre d’empreses que s’han presentat al concurs i la distribució a parts iguals dels permisos: 21 operadors diferents disposaran d’un màxim de 331 vehicles, un volum que el sector considera insuficient per a la viabilitat del negoci. Arran de dues preguntes de PP i Manuel Valls, els cinc partits de l’oposició han pressionat al consistori per redreçar la situació.

La regidora de mobilitat de l’Ajuntament, Rosa Alarcón (PSC), ha assumit que el govern també està “preocupat” però ha advertit que no hi ha marge legal per revocar ara les adjudicacions provisionals i canviar el model de repartiment. Ha confiat en la renúncia d’algunes de les empreses beneficiàries i ha demanat esperar a l’adjudicació definitiva d’aquí unes setmanes. Ha anunciat, a més, que aquest dilluns s’ha reunit amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per estudiar com expandir el servei a la primera corona metropolitana, el que obriria la porta a oferir més llicències a les empreses sense saturar l’espai públic de la capital. Ha defensat que el plec de condicions “és innovador” tot i no ser “perfecte” i ha recalcat que neix d’un “pacte amb el sector”, malgrat que no es preveiés aleshores que desembocaria en un mercat tan atomitzat. 

També ha recordat que a d’altres ciutats la regulació “ha estat un desastre” i per exemple s’han trobat amb una compravenda posterior de llicències que ha acabat concentrant el mercat, una dinàmica que es va voler impedir a Barcelona fent intrasferibles les llicències. El plec també incorpora un conjunt de bones pràctiques davant la major accidentalitat del motosharing respecte a les motos privades: “La Guàrdia Urbana ha detectat que l’usen conductors inexperts que tenen més accident i tenen una taxa de positius més alta als controls d’alcoholèmia i consum de drogues”.

Sobre l’augment de llicències que demanava Manuel Valls, la regidora ha defensat no es pot fer legalment fins que no acabi l’actual tramitació de l’adjudicació i ha alertat també que l’espai públic de la capital no podria absorbir-ne més de les 7.000 previstes. “L’increment ara no podem fer-lo, però em comprometo a fer la revisió en clau metropolitana un cop acabi el procés en marxa”, ha dit. Pel que fa a l’usabilitat del nou sistema, ha anunciat que ja s’està treballant en una adaptació de l’aplicació mòbil municipal SMOU perquè el ciutadà pugui visualitzar en un únic mapa les motos de les 21 empreses. Aquesta nova versió de l’app estarà llesta, ha dit, a l’abril.

Nou comentari