Idealista acusa l’Ajuntament de voler-los “desprestigiar sense fonament legal”

El consistori va publicitar dissabte que ha sancionat el portal per un anunci que considerava racista | La firma assegura que va desactivar l'oferta quan la va detectar i que ningú s'havia queixat

El portal immobiliari Idealista ha assegurat aquest dilluns que l’anunci del juny passat que discriminava els llogaters que no tenien nacionalitat espanyola es va retirar al cap de deu dies i ningú se n’havia queixat. La plataforma recorda que cada dia gestiona més de 30.000 anuncis i que no tots poden ser revisats manualment. L’empresa ha criticat l’Ajuntament de Barcelona per fer públic un expedient sancionador sense haver comunicat el motiu concret a la companyia, que ha refermat el seu compromís amb els drets humans.
En un comunicat, Idealista assegura que l’expedient obert és un dels 134 instruïts actualment pel govern municipal, però, segons Idealista, únicament aquest “ha estat objecte d’una amplíssima campanya de comunicació amb gravíssimes acusacions de racisme”. Aquest comunicat va ser simultàniament viralitzat en xarxes socials pel perfil personal de l’alcaldessa, diversos regidors i membres de l’equip de govern de l’Ajuntament i grups afins “amb la intenció de menyscabar la imatge i afectar negativament la reputació d’idealista, arribant a vincular la companyia amb pràctiques discriminatòries i d’especulació”.

L’empresa mostra el seu “més profund rebuig i repulsa a qualsevol tipus de discriminació per qualsevol motiu, especialment els relacionats amb nacionalitat, raça, religió, sexe, orientació sexual i/o polític”. “La nostra defensa dels drets humans ha estat reconeguda en nombroses ocasions per associacions i grups de suport a col·lectius LGTBI, migrants i grups potencialment vulnerables, com ara el premi de Transexualia, premi Baeza Diversa o premi QPrize 2019, entre molts altres”, diu el comunicat.

Alhora, l’empresa també rebutja “l’ús de les institucions públiques i procediments administratius per al desprestigi sense fonament legal de la reputació d’una empresa privada”.

Idealista és prestadora d’un servei de la societat de la informació, i el règim de responsabilitat que li aplica segons la legislació vigent, jurisprudència espanyola i europea (recent sentència d’Airbnb en l’assumpte C-390/18, per exemple) estableix amb caràcter general que no és responsables de la informació que publiquen els anunciants a la seva petició, llevat que tingui coneixement efectiu de la il·licitud del contingut.

La plataforma compta amb més de 600 professionals de 19 nacionalitats diferents i un terç de l’empresa no té nacionalitat espanyola. “A tots ens ha dolgut profundament l’acusació de discriminació perquè Idealista lluita diàriament contra qualsevol tipus de prejudicis dels milers d’anunciants que intenten publicar immobles amb contingut xenòfob, racista o homòfob, per exemple, i que són immediatament eliminats quan se’n té coneixement”, assegura.

A Idealista hi ha avui més de 1.800.000 anuncis. Cada dia es publiquen prop de 30.000 anuncis. “El control automatitzat per part d’Idealista de tota la seva base de dades per evitar qualsevol tipus de discriminació és exhaustiu i diferencial d’Idealista davant qualsevol altre suport”, diu l’empresa. Addicionalment, en cas que un anunci esquivi els controls automàtics, els treballadors revisen manualment prop de 1.000 anuncis diaris que podrien ser susceptibles de contenir elements discriminatoris i eliminen aquells que puguin resultar ofensius. Finalment, si algun anunci arriba a publicar-se, compten amb un sistema que permet als usuaris denunciar possibles casos que incompleixin les regles de publicació, que explícitament prohibeixen comentaris racistes.

El treball de l’equip de qualitat passa per identificar el contingut discriminatori -entre altres qüestions- en els comentaris per, si escau, eliminar-los immediatament. En casos flagrants o repetitives l’anunci es retira del tot, arribant en els casos més greus a resoldre el contracte que vincula la Societat amb l’anunciant.

L’Ajuntament de Barcelona no ha inclòs en l’expedient notificat cap anunci concret. Només es va indicar a Idealista que va ser publicat el 28 de juny de 2019 amb determinat text. Segons l’empresa, el consistori no ha donat còpia de l’anunci a la companyia, cosa que sí que ha facilitat als mitjans de comunicació ni tampoc fa esment al fet que la data de baixa va ser el 10 de juliol.

L’anunci que presumptament ha donat la base de l’obertura de l’expedient no va ser denunciat com a discriminatori per cap dels aproximadament 600 usuaris que el van veure; és a dir, cap d’aquests centenars de persones van activar el procés de revisió manual del contingut per considerar-lo inadequat. Tampoc cap organisme, ni tan sols l’Ajuntament de Barcelona, va comunicar la il·licitud de l’anunci ni va sol·licitar la seva retirada abans de procedir a un expedient sancionador i filtrar el seu contingut als mitjans de comunicació.

Idealista posa a disposició de qualsevol tercer un contacte general mitjançant formulari -disponible a l’adreça: https://www.idealista.com/info/contacto en què qualsevol particular o administració pot advertir-nos sobre el contingut discriminatori d’un anunci. En aquests casos, s’atén a el 100% dels contactes en menys de 48 hores. És més, mitjançant aquest formulari, altres administracions han advertit a Idealista sobre situacions similars, procedint-se a l’eliminació immediata del contingut discriminatori. Una cosa que no va ser realitzada ni comunicada per l’Ajuntament de Barcelona en cap moment.

Jesus Encinar, fundador d’Idealista, considera que “l’Ajuntament de Barcelona tracta de desviar l’atenció sobre les seves negligents polítiques d’habitatge, que han disparat el lloguer més d’un 35% des que Colau és alcaldessa. Tant de bo tota l’energia que l’alcaldessa i el seu equip dirigeixen a intentar difamar Idealista la usessin per solucionar el seriós problema d’habitatge que han creat als veïns de Barcelona i deixin de buscar bocs expiatoris i cortines de fum”.

L’expedient sancionador també va dirigit a la immobiliària The New House Barcelona. En l’anunci es restringia l’accés a l’habitatge a persones de nacionalitat espanyola, i per tant s’excloïa explícitament i “expressament” persones de qualsevol altra nacionalitat. El consistori actua després de tenir coneixement a través de la denúncia d’un ciutadà a l’Oficina per la No discriminació.

289 casos d’assetjament i discriminació

Per lluitar contra l’assetjament i la discriminació en l’àmbit de l’habitatge l’Ajuntament de Barcelona està instruint 134 expedients sancionadors entre diverses matèries. S’inclouen expedients per desocupació permanent, per assetjament immobiliari o discriminació en l’ús de l’habitatge, per no destinar un habitatge HPO a residència habitual i permanent, per llogar un habitatge sense l’autorització de l’Agència de l’Habitatge i per no inscriure habitatges buits en el RHBO de l’Agència de l’Habitatge.

Per altra banda, el consistori està realitzant diligències prèvies en uns altres 155 casos detectats, de manera que la suma dels casos en els quals està treballant en aquests moments la unitat de disciplina de l’habitatge municipal és de 289 casos.

L’Oficina per la No discriminació és un servei municipal que ofereix suport psicosocial, assessorament jurídic i orientació gratuïts a aquelles persones que han viscut una situació de discriminació a la ciutat. Fins a l’agost del 2019 s’han atès 145 casos i el principal motiu denunciat, per 57 persones, ha estat discriminació per racisme o xenofòbia, que representen un 40% total dels casos.

Més informació

Nou comentari