El Port de Barcelona provarà un nou sistema per mesurar els residus sòlids dels vaixells

La solució de l’empresa portuguesa 3D Modelling Studio ha estat la guanyadora de l’SmartCatalonia Challenge d’enguany

El Port de Barcelona acollirà una prova pilot d'un nou sistema per mesurar de forma automàtica els volums i pesos dels residus sòlids que els vaixells lliuren quan fan escala a la ciutat. La solució, desenvolupada per l'empresa 3D Modelling Studio, ha estat la guanyadora de la quarta edició de l'SmartCatalonia Challenge, un repte creat pel Departament de Polítiques Digitals que busca impulsar la innovació de pimes i start ups i que aquest any estava centrat en l'operativa portuària.

L'start up portuguesa ha creat un programa que analitza els contenidors plens de residus a través d'uns sensors i permet calcular-ne el volum i classificar-los sense necessitat de comptar amb inspectors sobre el terreny. El programa funciona en remot les 24 hores del dia, cosa que facilita l'operativa del port –que també funciona de manera ininterrompuda– i reduirà els costos de la gestió d'aquests residus, ja que el port paga un cànon a un operador per cadascun dels 100.000 metres cúbics que cada any es descarreguen als seus molls.

Els guanyadors de l'SmartCatalonia Challenge 2019 / XFDC

Els guanyadors de l'SmartCatalonia Challenge 2019 / XFDC

A més, l'SmartCatalonia Challenge ha atorgat tres premis més. Un de 5.000 euros a Smalle Technologies, que ha creat un sistema de detecció i contenció de vessaments contaminants a fins dels molls capaç de mesurar la presència d'altes concentracions d'hidrocarburs i altres productes químics a l'aigua; un de 3.000 euros a Deep Solutions, que ha desenvolupat un programa de seguiment en temps real de l'ocupació de les zones d'espera dels vehicles que volen embarcar en un ferri; i un de 2.000 euros a Dronesteel, que disposa d'un prototip de dron per inspeccionar els molls del port de forma remota.

El Port com a generador d’oportunitats

La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, s'ha mostrat molt satisfeta perquè l'enclavament, "que ha assolit grans reptes econòmics en els últims anys, també pugui generar oportunitats en la transició digital i energètica" que afronta la societat. Unes oportunitats que sorgeixen dels reptes que planteja la indústria 4.0, "uns reptes que han d'utilitzar la tecnologia com a palanca de millora i de competitivitat per continuar sent un port de referència a l'Estat i al món", ha afegit.

Amb l'objectiu d'impulsar la digitalització, tant en l'àmbit portuari com en el conjunt de la cadena logística, el port ha creat l'àrea Digital Port, que ha definit 54 accions prioritàries per a la instal·lació que estan en diferents fases d'execució. En els pròxims quatre anys el Port de Barcelona invertirà 10 milions d'euros per desplegar una nova xarxa de telecomunicacions per aprofitar el potencial del 5G.

65 propostes rebudes

La quarta edició de l'SmartCatalonia Challenge ha rebut 65 propostes, el doble que en l'edició anterior i un rècord per al certamen d'innovació oberta promogut pel Departament de Polítiques Digitals de la Generalitat. Es tracta de la primera vegada que l'SmartCatalonia Challenge ha sortit de l'àmbit municipal i enguany ha centrat els seus esforços en buscar solucions per optimitzar l'operativa d'una infraestructura cabdal pel país com és el Port de Barcelona.

De les 65 empreses que es van presentar al concurs, només nou han arribat fins a la fase final, que ha presentat 10 solucions: sis start ups –Deep Solutions Software, Mosaic Factor, 3D Modelling Studio, Dronesteel, Unmaned Teknologies Aplications i Smalle Technologies– i tres pimes –CTRL 4 Enviro, Eurecat i Consultoria Tècnica Nexus–. A més de ser una edició rècord, els organitzadors han destacat "l'elevada qualitat i nivell innovador" de les propostes que han superat el tall inicial.

El repte estava dividit en sis categories: monitoratge de l'ocupació en temps real de la zona d'espera dels camions que han d'embarcar als ferris; gestió de la mobilitat dels creueristes que arriben a Barcelona; la utilització i aplicacions del mapa en 3D del Port; la millora de la inspecció dels molls i de la profunditat subaquàtica amb l'ús de drons; la mesura automàtica de volums i pesos dels residus sòlids lliurats pels vaixells; i la millora de la xarxa de sensors de contaminació marina perquè sigui capaç de generar alertes automàtiques.

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?