Barcelona es consolida entre els grans ports europeus i torna a batre rècords

Tanca el millor primer semestre de la seva història amb augments en els principals tràfics i confirma el seu salt d'escala

El Port de Barcelona ha tancat el millor primer semestre de la seva història i avança a velocitat de creuer cap a un altre exercici de rècord gràcies a una diversificació de tràfics i de mercats que el situen en una posició immillorable per consolidar-se entre els grans ports europeus. En els sis primers mesos de l'any, l'enclavament ha mogut 34,4 milions de tones, un 2% més que el 2018, i manté el bon ritme de creixement del tràfic de contenidors, que amb 1,72 milions de TEU puja un 5%.

Els registres, tot i que poden semblar modestos, confirmen la maduresa que el Port de Barcelona va assolir el 2017. Aquell any va marcar un abans i un després en la història de la instal·lació, ja que va aconseguir un "salt d'escala" que li va permetre fer-se un lloc a la primera divisió europea i ara demostra que no va ser flor d'un dia. Els dos últims anys, el Port havia crescut un 16,9% i un 18,5%, respectivament, xifres difícils de mantenir en un context de desacceleració del comerç internacional marcat per la guerra comercial entre els EUA i la Xina.

Resultats del Port de Barcelona el primer semestre del 2019

Resultats del Port de Barcelona el primer semestre del 2019

Diversificació del negoci

"Tot i la moderació del creixement, la diversificació de productes i de mercats del Port i la sòlida estructura de tràfics ens permet presentar uns resultats positius en el tràfic total i en segments clau d'activitat, com ara els contenidors i els líquids a granel", ha explicat la presidenta de l'enclavament, Mercè Conesa. El segment de càrrega més important pel Port són els contenidors, que solen ser un bon termòmetre de l'estat de l'economia catalana. Aquest dijous el Consell d'Administració va donar llum verda per accelerar l'ampliació de la terminal BEST perquè està arribant al seu límit de capacitat.

Al primer semestre el tràfic de contenidors ha crescut un 5% impulsat sobretot pel bon comportament del transbordament –contenidors que es descarreguen i es tornen a carregar al vaixell sense sortir del recinte portuari–, que creixen un 12%, i per les importacions, que també avancen un 5% i compensen el menor impuls de les exportacions. La Xina, Turquia i els EUA són els mercats on més creixen les importacions, que a més han aconseguit ampliar el ventall de productes amb electrodomèstics, maquinària i equipament industrial, components de vehicles o materials de construcció.

Les exportacions baixen

Les exportacions, en canvi, cauen un 6% i estan molt marcades pel descens de les vendes de dos productes: l'alfals, que ha caigut per la falta d'excedents però s'espera una recuperació a la segona meitat de l'any amb la nova collita, i els plàstics. A l'altra banda se situen productes com la carn porcina, que es dispara un 60% gràcies a l'elevada demanda de països asiàtics. "El Japó s'ha convertit en un mercat important i les exportacions han crescut un 25%", ha avançat el director general del Port, Alberto Carbonell.

Els productes a granel també experimenten comportaments diferents. Mentre els líquids a granel pugen un 6% –fins als 8,3 milions de tones– gràcies a la bona marxa del gas natural (+21%), el gasoil (+28%) i els biocombustibles (+149%), els sòlids a granel mantenen la seva tendència a la baixa i cauen un 7% per la reducció de les exportacions de ciment i de les importacions de fava de soja, segons el port.

Els creueristes tornen a créixer

Pel que fa al moviment de passatgers, el Port de Barcelona ha rebut 1,86 milions de persones el primer semestre de l'any, el que suposa un creixement del 4%. Els viatgers de ferri han augmentat un 10%, mentre que els creueristes han crescut un 2% i gairebé arriben als 1,28 milions. D'aquests, el 54% són passatgers de port base, que són els que comencen o acaben el creuer a Barcelona i que són els que més impacte econòmic produeixen perquè es queden més temps a la ciutat.

Tot i l'augment sostingut del tràfic de mercaderies, els resultats econòmics del Port han patit un lleuger retrocés. La xifra de negoci s'ha situat en 85,5 milions d'euros (-2%), però l'enclavament ha estat capaç mantenir-se en números negres gràcies a un benefici de 21,3 milions, que s'ha reduït un 25% per diverses provisions i actuacions extraordinàries com el dragatge general del port. Sense aquests factors extraordinaris, el benefici hauria crescut un 2%. A més, els bons resultats li han permès reduir un 30% el seu deute, que ara és de 196,7 milions.

El salt d’escala, en xifres

L’evolució dels resultats del Port mostren el salt d’escala que ha donat en els últims anys. Entre el 2015 i el 2019, el tràfic total de l’enclavament el primer semestre ha crescut un 51% i ha passat de 22,8 a 34,4 milions de tones. Els contenidors han experimentat una evolució encara més espectacular i s’han disparat un 81,3% –de 947.000 a 1,72 milions de TEU–, mentre que els creueristes han augmentat un 27,7% gràcies a l’estratègia de desestacionalització impulsada pel port i les navilieres.

 

 

Més informació
Comentaris (2)
Pol Fa 3 mesos
Cal créixer cap a l'infinit en tot? La contaminació, els residus, els efectes col·laterals del creixement exagerat a curt termini sense preveure les conseqüències a mig i llarg termini, a qui beneficien?
el mussol emprenyat Fa 3 mesos
i ara que volen posar peatges a Barcelona, podem saber, de veritat, quan contaminen els creuers al port de Barcelona? i de pas, els avions de El Prat?? o només embruten i contaminen els cotxes dels pobres treballadors???