El Port de Barcelona porta la innovació oberta i col·laborativa a l’Smart Ports

La trobada reuneix els ports més avançats del món en matèria de sostenibilitat i noves tecnologies

La innovació ha de ser “sostenible, oberta i col·laborativa”. Amb aquestes tres paraules el Port de Barcelona defineix la seva estratègia OpenPort, el programa que desenvolupa noves solucions per donar resposta als reptes de futur del sistema portuari i del comerç internacional, com la reducció de les emissions contaminants, la gestió automatitzada dels accessos o la traçabilitat dels contenidors. I aquest és també l’esperit de la trobada Smart Ports.Piers of the future que comença aquest dimarts.

El programa d’innovació del Port de Barcelona es basa en tres eixos: generar coneixement; facilitar l’accés a finançament per a empreses i projectes innovadors; i crear espais on compartir idees, reptes i anàlisis entre la comunitat portuària i l’ecosistema innovador. En aquest últim punt, el Port ha apostat per organitzar una trobada en el marc del congrés Smart City Expo World, que se celebra del 19 al 21 de novembre al recinte Gran Via de la Fira de Barcelona.

Una aliança pionera al món

Es tracta d’una aliança pionera a escala mundial que agrupa els ports més avançats del món en matèria de sostenibilitat i noves tecnologies –Rotterdam, Anvers, Hamburg, Los Àngeles i Montreal, a més de Barcelona– per intercanviar experiències i presentar els projectes d’última generació que està desenvolupant cada enclavament. “Barcelona pren una vegada més la iniciativa i posa sobre la taula tots els reptes que genera l’encaix entre un port i la seva ciutat”, explicava recentment la presidenta del Port, Mercè Conesa.

L’Smart Ports.Piers of the future comptarà amb un estand de 150 metres quadrats on els sis ports presentaran les diferents iniciatives que cadascun està impulsant. La idea és garantir el “desenvolupament sostenible de l’activitat portuària amb propostes de valor adaptades a les necessitats actuals i futures”. En paral·lel tindrà lloc el Summit Sustainability, organitzat en col·laboració amb el Consell Europeu de Carregadors (ESC) i que reunirà a navilieres, carregadors i operadors logístics per debatre sobre la implantació de la nova normativa internacional a partir del 2020, que limitarà l’ús de combustibles amb un elevat contingut de sofre.

Cap a un futur sostenible

El Port de Barcelona presentarà un dels projectes més esperats dels últims anys: l’electrificació dels molls per reduir les emissions contaminants dels vaixells mentre estan atracats al port. Ara els vaixells han de mantenir els motors en marxa per generar l’energia que necessiten, però quan el programa Power to Ship estigui desplegat les embarcacions podran connectar-se a la xarxa elèctrica. Tot i això, és un projecte a cinc anys vista perquè primer s’han d’aconseguir una autorització de Red Eléctrica per poder distribuir energia als molls.

És un projecte ambiciós –té una inversió estimada de 60 milions d’euros– que pot marcar un abans i un després no només pel Port de Barcelona, sinó per la ciutat. Quan els molls estiguin completament electrificats es reduiran un 51% les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) i d’un 25% les de partícules en suspensió (PM) a l’horitzó 2030. Una part important del projecte és el desplegament d’una xarxa elèctrica “intel·ligent per optimitzar la generació d’energia i el seu consum”, segons Conesa.

Realitat virtual, traçabilitat i energia neta

L’enclavament barceloní presentarà tres projectes més a l’Smart Ports.Piers of the future. El primer, anomenat Container Tracking Application (CTA), consisteix a implementar un sistema de seguiment dels contenidors que arriben al port i que permetrà a les empreses saber en tot moment on està la seva càrrega, fins i tot quan hagi sortit del port. També treballen en un sistema de gestió del tràfic marítim (STM) que, gràcies a una geolocalització molt precisa de cada vaixell, facilita l’organització dels serveis que cada nau necessita quan atraca al port. I a la banda terrestre, el projecte Virtual Gates permetrà controlar el tràfic als accessos al port per predir la possible congestió a diversos dies vista per optimitzar la feina dels transportistes.

Entre els projectes que presentaran la resta d’enclavaments, el port d’Anvers (Bèlgica) porta un programa que li ha permès crear una còpia virtual del recinte que proporciona informació en temps real i avisar d’incidències. Hamburg (Alemanya) ha desenvolupat un projecte però per generar simulacions i posar a prova els seus plans de contingència. El Port de Los Àngeles (EUA) ha desenvolupat un centre de ciberseguretat per la comunitat portuària; el de Montreal (Canadà) un sistema electrònic de navegació; i el de Rotterdam (Holanda) un planificador de rutes per optimitzar el transport de mercaderies.

Més informació

Nou comentari