La patronal carrega contra la petició municipal d'eliminar els vols Barcelona-Madrid

Foment i CEIM veuen "imprescindible" el Pont Aeri i reclamen "prudència" a l'Ajuntament | Ecologistes en Acció dona suport a la supressió per reducció la contaminació

Les patronals Foment del Treball i CEIM Confederació Empresarial de Madrid – CEOE han demanat "prudència" davant la proposta "exploratòria" de l'Ajuntament de Barcelona d'eliminar el Pont Aeri entre Madrid i Barcelona. Han reclamant que ambdues ciutats tinguin "totes les connexions possibles", ajustades a la demanda, el trànsit previst, la capacitat de cada servei i als criteris econòmics, mantenint, diuen, el compromís "ineludible" davant l'emergència climàtica. Afirmen que és "imprescindible" l'existència d'un Pont Aeri, més enllà de la connexió ferroviària d'alta velocitat. Entre altres factors, han recordat que entre Madrid i Barcelona hi ha molts vols d'enllaç per viatjar a altres països, pel què "és necessari disposar de la connectiva aèria per facilitar la mobilitat al viatger".

A més han advertit del risc de perjudicar l'activitat econòmica i l'ocupació si es limita la mobilitat entre ambdues ciutats. En aquest sentit, han assegurat que la diversitat d'opcions de transport és un mecanisme de "lliure competència" que garanteix el "bon funcionament dels serveis i el preu". El posicionament de les patronals respon a la reivindicació llançada pel regidor de Transició Energètica, Eloi Badia (BComú) aquest dimecres. Badia justificava prescindir dels vols per l'existència d'una alternativa ferroviària no contaminant.

Aquest dijous l'alcaldessa Ada Colau s'ha reafirmat en la proposta i ha assegurat que no és cap "ocurrència" sinó un debat que estan tenint totes les grans ciutats del món: "És una proposta a nivell global, no és que ens haguem inventat res". De fet a l'octubre l'alcaldessa ja va apostar per limitar els vols en trajectes que es puguin fer en tren i per reduir l'activitat de l'aeroport, en una intervenció durant la cloenda de la cimera C40 a Copenhaguen. 

Les línies aèries alerten que beneficiaria 'hubs' estrangers

L'Associació de Línies Aèries (ALA) també ha criticat la proposta i ha avisat que "minvaria la competitivitat i la connectivitat del sistema aeroportuari espanyol" i que "no contribuiria a reduir la petjada de carboni". En un comunicat, l'ALA també adverteix que un altre dels efectes seria una manca "d'intermodalitat completa" i que els viatgers que fan connexió amb rutes transoceàniques acabarien optant per altres 'hubs' a l'estranger, ja que el sector ferroviari no disposa d'un tractament específic per als equipatges per a enllaços com els aeris.

D'altra banda, les línies aèries assenyalen que el transport aeri a l'Estat està liberalitzat des del 1993 i que la regulació actual garanteix que totes les aerolínies comunitàries "poden operar qualsevol ruta fins de la UE sense cap tipus de limitació". De fet, afirmen, en els darrers anys ja s'ha produït una "transició natural" del sector aeri cap al ferroviari en les rutes on hi ha alternativa per tren, concretament s'ha passat del 63% el 2007 al 22% actual, dels quals un "percentatge en el què els passatgers en connexió tenen un pes molt important".

Les companyies també detallen que al llarg del 2019 van abonar uns 5 milions d'euros a través de l'impost per l'emissió d'òxids de nitrogen per a l'aviació comercial i asseguren que la indústria aèria representa el 2,4% de les emissions de CO2. En aquest sentit, sostenen que "porten anys treballant per ser més sostenibles mitjançant flotes més modernes, optimitzant processos i invertint en noves tecnologies i projectes de compensació d'emissions. Així mateix, reclamen l'aplicació del Cel Únic Europeu perquè permetria eliminar prop de 10 milions de tones de CO2 addicionals.

Els ecologistes, amb la supressió dels vols

El coordinador d'Ecologistes en Acció, Paco Segura, ha fet públic aquest dijous el suport de la seva organització a l'eliminació del pont aeri, perquè segons ell lluitar contra les emissions contaminants vol dir assumir "com a normaletes" mesures que poden resultar inicialment "xocants". En una roda de premsa de presentació de les dades de contaminació de Madrid en 2019, Segura ha recordat que el trànsit aeri és el que produeix més emissions contaminants i ha subratllat que cal posar-hi límits.

El portaveu ha indicat que si el trajecte aeri Barcelona-Madrid té una alternativa de mobilitat com el tren, "el raonable" seria apostar per ella. Per això, ha dit, Ecologistes en Acció estan "clarament a favor" del plantejament d'Ada Colau i criden a "fer molt més".

Més informació
Comentaris (3)
Núria J. Fa 8 dies
La realtat demostra que un % important de habitants de Barcelona no està capacitada per valorar el perill que representa tenir una alcaldesa com sra .Colau i el conjunt d'aficionats i AFICIONADES que l'envolten.
Fat Boy Fa 9 dies
Ni avions, ni barcos, ni cotxes... be, be, be. Aviat com els Khmer Rouges del Pol Pot.
Clara Fa 9 dies
I la frontera , quan?