El desembarcament de multinacionals satura el mercat logístic de Barcelona

La Cambra de Comerç alerta que la manca de sòl disponible amenaça el potencial de la ciutat per acollir més centres de distribució per al sud d’Europa

En els últims anys Barcelona ha rebut un degoteig de multinacionals que trien la ciutat o l'àrea metropolitana per instal·lar els seus centres de distribució per al sud d'Europa. Decathlon i Lidl han estat les últimes grans empreses en anunciar els seus plans per a la capital catalana, però abans havien estat Amazon, UPS o DHL. L'arribada d'aquestes multinacionals, que reforcen el paper de Barcelona com a gran portada d'entrada de mercaderies, han saturat el mercat logístic, segons alerta la Cambra de Comerç.

"El comportament de la demanda s'ha caracteritzat darrerament per un elevat ritme d'absorció per part del mercat de l'oferta disponible de sòl i de sostre logístic", explica l'entitat. La millora del context econòmic, l'augment de les exportacions de les empreses catalanes i l'eclosió del comerç electrònic han disparat la demanda de naus i fins ara el mercat logístic "ha anat absorbint el producte que s'havia quedat buit durant la crisi". L'augment de les rendes de lloguer i dels preus de compra ha estimulat la promoció de noves naus, però el sòl escasseja i a la primera corona metropolitana, per exemple, ja pràcticament no queden terrenys logístics.

Projectes clau en mà

El gran atractiu de Barcelona i la poca oferta disponible han impulsat els contractes clau en mà, és a dir, quan un operador construeix el centre de distribució a petició d'una multinacional, que s'hi instal·la quan ja està tot fet. El cas més recent són les operacions que promourà Cilsa a la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) del port de Barcelona, on ha tancat contractes per construir 271.000 metres quadrats de nous centres de distribució dedicats a multinacionals com Decathlon, que llogarà una nau de 96.000 metres quadrats a partir del 2021.

En total, Cilsa –una societat mixta entre el port i la immobiliària Merlin Properties, que també és propietària de la Torre Glòries, entre d'altres– invertirà 150 milions en noves promocions. Però no serà suficient. La Cambra de Comerç avisa que, a banda dels nous desenvolupament que Aena té previst iniciar al voltant de l'Aeroport del Prat, la zona més propera a Barcelona està saturada i només es poden fer més projectes "als espais que es puguin alliberar amb el desplaçament d'empreses que actualment hi estan instal·lades".

Menys traves administratives

La Cambra de Comerç considera que Barcelona "té un bon posicionament per atreure magatzems logístics centrals de grans grups de distribució per al sud d'Europa", però per aprofitar el seu potencial necessita "dotar-se d'una oferta de sòl coordinada" entre els municipis de l'àrea metropolitana i, sobretot, millorar l'eficiència de la gestió urbanística municipal, que complica la incorporació de nou sòl al mercat.

Per la seva posició geogràfica i la seva magnífica oferta comercial –port, aeroport i zona franca en una mateixa zona–, Barcelona funciona com a centre de distribució no només per al sud d'Europa, sinó per a la Mediterrània i el nord d'Àfrica en general. Les empreses del nord d'Europa trien Barcelona per arribar amb rapidesa als mercats del sud, ja que en menys de 24 hores es pot arribar a totes les grans ciutats de França, Itàlia, Alemanya i Espanya.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?