La Cambra vol el final del model de peatges perquè provoca “desequilibris territorials”

L'entitat presidida per Joan Canadell és partidària de la tarifa per ús

La Cambra de Comerç de Barcelona ha apostat pel pagament per ús com a via de finançament de la xarxa viària catalana i model únic en substitució de l’actual model de peatges, que veu una “font de desequilibris territorials”. Per aquest motiu, veu una oportunitat que entre 2019 i 2021 finalitzin les concessions de les principals autopistes de Catalunya per formalitzar aquest canvi seguint les directives europees, segons ha informat en un comunicat.

En aquest sentit, avala la proposta de la Generalitat d’implantar la vinyeta, una tarifa plana que ascendiria a uns 70 euros per a residents propietaris de turismes, i d’entre 1.275 i 1.700 euros per als camions de més de 10 tones de càrrega. Ha defensat que la vinyeta es traduiria en uns ingressos anuals de 1.000 milions, dels quals el trànsit exterior aportaria un 30%, unes xifres que permetrien assumir totes les despeses, incloent les compensacions pendents a favor de les concessionàries.

Per a la Cambra, cal que aquest model s’apliqui en tota la xarxa viària d’altes prestacions i vies alternatives, independentment que la seva titularitat recaigui en la Generalitat o a l’Estat. “És imprescindible un marc de col·laboració entre la Generalitat i l’Estat per la racionalitat global del model i per a la gestió de la transitorietat, que consideri el traspàs de les carreteres de titularitat estatal a la Generalitat, seguint l’exemple del País Basc”, ha reclamat l’entitat presidida per Joan Canadell.

La Cambra considera més eficient un model de pagament per ús per distància recorreguda i tarifa variable en funció de la congestió enfront de l’alternativa actual, així com que aquest tingui caràcter finalista davant el previsible increment del dèficit públic derivat de la crisi del coronavirus per assegurar el manteniment i conservació de la xarxa viària.

Per tot això, ha asseverat que la vinyeta “no només s’hauria d’aplicar a Catalunya, sinó que hauria de ser un model únic i equitatiu per a tot l’Estat que elimini els desequilibris territorials actuals”, i ha demanat el compromís de el ministre José Luis Ábalos.

La xarxa d’altes de prestacions

La xarxa viària catalana comprèn uns 12.000 quilòmetres, dels quals un 13% (1.648 quilòmetres) són vies d’altes prestacions. El 46% d’aquestes vies és titularitat de la Generalitat, el 52% de l’Estat i el 2% restant de les administracions locals. A més, el 60% de les vies d’altes prestacions, el que es tradueix en més de 1.000 quilòmetres, estan concessionades, i 546 quilòmetres d’autopistes catalanes hauran finalitzat la seva concessió en l’any 2021, mentre que la resta ho farà en el període 2037 -2042, de manera que la Cambra de Barcelona ha urgit a un “debat imminent”.

Més informació

Nou comentari