La Cambra reclama a Adif que executi “al complet” les inversions ferroviàries pendents

L'organisme considera "vital" que les obres, per valor de 280 milions, no s'allarguin més del previst

La Cambra de Comerç de Barcelona ha reclamat aquest dimecres a Adif que executi “al complet” i “segons el calendari previst” les inversions projectades a la xarxa ferroviària catalana fins a l’any 2021, xifrades en gairebé 280 milions d’euros. L’organització empresarial apunta que les millores previstes en infraestructures com el Corredor Mediterrani, la xarxa de Rodalies i la reparació del pont del riu Tordera són “vitals” i demana que no s’allarguin més del previst “atesa la importància dels serveis afectats”.

Per altra banda, la Cambra recorda que Adif ha d’executar totes les inversions pendents a Rodalies de Catalunya des del 2008, les quals “no arriben al 20% del compliment”. La Cambra considera que cal dur a terme diferents millores a la infraestructura del Corredor Mediterrani i a la connexió ferroviària entre els ports de Barcelona i Tarragona i els aeroports de Barcelona, Reus i Girona. Per altra banda, la comissió de la Cambra també destaca que cal disposar d’ample internacional per mercaderies que connecti els ports, zones logístiques i industrials, així com autopistes ferroviàries i serveis multimodals entre els principals ports i polígons industrials a menys de 30 minuts del Corredor Mediterrani.

Altres infraestructures pendents

En l’àmbit metropolità, la Cambra destaca que queden pendents d’execució d’obres com el tram central de l’L9 del metro de Barcelona, la connexió de les línies del Vallès i el Baix Llobregat de FGC amb la nova L8, l’ampliació de les andanes de l’Arc de Triomf i la posada en marxa d’una nova línia ferroviària a l’aeroport de Barcelona. Per altra banda, també posa de manifest la necessitat de projectar un nou túnel transversal de les línies de Rodalies al seu pas per Barcelona i dibuixar l’ampliació de la línia actual del Vallès de FGC per guanyar més capacitat i reduir els temps de viatge.

En paral·lel, la Cambra sol·licita el traspàs de l’Estat a Catalunya de les xarxes ferroviàries “que es poden desclassificar de l’interès general”. Aquestes fan referència a les línies entre Maçanet i Sagrera, passant pel Maresme (R1), entre Barcelona i la Cerdanya, passant per l’Osona i el Ripollès (R3); entre Girona i Portbou (R11); entre Barcelona i Lleida (R13); entre Valls i Lleida (R14); entre Reus i Ribaroja (R15), i entre Tarragona i Cambrils (RT2).

Finalment, la corporació presidida per Joan Canadell opina que l’assumpció de tot el servei de Rodalies i línies regionals de Catalunya per part de la Generalitat permetria “un nou model de gestió que hauria de permetre desenvolupar nous serveis, així com el d’una indústria catalana vinculada a l’explotació ferroviària”. “La contribució a la recuperació econòmica d’aquest plantejament donaria un gran valor afegit al Corredor Mediterrani, al mateix territori i a altres territoris propers”, conclou.

Nou comentari