La inversió en ‘influencer màrqueting’ va créixer un 185% a l’estat el 2019

Es preveu que continuï creixent durant aquest any fins a aconseguir els 170 milions

La inversió del màrqueting amb influencers va créixer l’any 2019 un 185% a l’Estat fins a superar per primera vegada la barrera dels 100 milions d’euros, i es preveu que continuï creixent durant aquest any fins a aconseguir els 170 milions.

Segons un informe de l’agència H2H (Human to Human), la inversió en aquest camp del màrqueting s’ha disparat des dels 35 milions registrats l’any 2018 i es preveu que continuarà creixent en aquest exercici segons el parer d’un 91% dels responsables de màrqueting consultats per a l’estudi.

A nivell mundial les xifres impacten: 8.000 milions de dòlars invertits el 2019, gairebé 2.000 més que l’any anterior. Aquesta tendència a l’alça seguirà durant el 2020, any en que es calcula un volum de negoci entorn dels 170 milions d’euros a l’Estat.

En els últims 3 anys, les cerques relacionades amb influencer màrqueting a Google han augmentat un 1500%. “Les xifres no ofereixen cap dubte: ens trobem davant un sector en constant expansió i encara molt lluny del seu màxim desenvolupament potencial. Els professionals que treballen en màrqueting i utilitzen aquesta disciplina han provat la seva efectivitat i rendibilitat, la qual cosa comporta uns majors nivells d’inversió en campanyes”, afirma Luis Díaz, conseller delegat d’H2H.

El seu imparable creixement no oculta el fet que l’influencer màrqueting a l’Estat sigui un sector “sense suficient professionalització, encara molt allunyat dels mercats més desenvolupats”. No obstant això, cada vegada són més les agències, marques i prescriptores digitals que advoquen i treballen en aquesta línia a Espanya, “un dels països líders a nivell mundial en penetració de xarxes socials” però sense una regulació legal específica com sí passa als Estats Units o al Regne Unit.

Per a Díaz, “és necessari donar màxima prioritat al desenvolupament de mecanismes legals de regulació i control. Espanya és un país amb potencial per a convertir-se en un referent d’influencer màrqueting a nivell mundial, però el retard respecte als EUA o el Regne Unit ens llastra sovint i genera encara cert recel que condiciona les inversions”.

‘Cofluence’

Enguany s’implantarà un nou tipus de màrqueting, el ‘confluence’, que posarà el focus en els continguts autèntics generats per influencers. Aquest model és conseqüència de la pèrdua de confiança en el màrqueting de continguts tradicional i en la reduïda efectivitat dels mitjans de pagament.

En aquest sentit, només un 38% dels professionals del màrqueting se sent satisfet amb les seves estratègies de continguts, mentre que 4 de cada 10 revelen l’escassa rendibilitat de les campanyes en mitjans de pagament. En aquest context, l’influencer màrqueting s’està consolidant com una alternativa “tremendament efectiva”, ja que 3 de cada 4 professionals del sector asseguren que les col·laboracions amb prescriptores digitals llancen “excel·lents resultats”.

Per aquest motiu, segons l’agència H2H, les marques alinearan les seves estratègies de generació de contingut i d’influencer màrqueting, involucrant als prescriptores digitals tant en la creativitat com en la difusió de continguts. “El poder d’influència serà determinant per a fer que l’audiència escolti el missatge i, amb això, que les campanyes siguin rendibles”, ha assenyalat en un comunicat.

Díaz ha argumentat que la clau de l’èxit en aquestes campanyes “resideix més que mai en la recerca de l’autenticitat i la humanització de les campanyes”. “L’autenticitat se situarà en el centre de cada campanya de màrqueting amb influencers, des del procés creatiu a l’estratègia de difusió de continguts”, ha afegit.

Noves tendències

H2H adverteix que una de les tendències clau en aquest procés seran els filtres ‘d’edició no retocada’. A més, els usuaris d’Instagram s’acomiadaran en els pròxims mesos de les imatges amb posats perfectes i excessivament editades per a centrar-se en oferir un punt “més fresc i autèntic”.

L’agència va pronosticar que, més enllà del paper que juguen l’autenticitat i el confluence màrqueting, “el vídeo serà el format estrella per a 2020, en representar millor que cap altre el que el públic ‘millennial’ demana”, com la naturalitat, espontaneïtat i entreteniment. En aquest àmbit, Instagram TV “guanyarà presència en els perfils dels influencers, segons l’informe d’H2H.

La principal “amenaça” d’Instagram serà TikTok, que es convertirà en la xarxa “amb major creixement en els pròxims mesos, ampliant el seu perfil d’usuari a públics més adults”. Per això, H2H ha expressat el seu “interès” a “analitzar l’efecte que tindrà la implantació de ‘Reels’, l’alternativa d’Instagram a TikTok durant 2020”.

En paral·lel a aquest procés, les xarxes socials continuaran treballant per a buscar un entorn més just i inclusiu, “afavorint l’eliminació de barreres per a usuaris amb necessitats especials”. Una de les tendències que adverteixen des de l’agència és que la utilització del Text Alternatiu d’Instagram serà “cada vegada més popular entre marques i influencers”.

Una altra de les eines que guanyaran en posicionament seran els filtres de realitat augmentada, que, segons H2H, “són ja un llenguatge de per si mateix, una nova manera de comunicar-se nascuda en les xarxes socials i que continuarà desenvolupant-se el 2020, gràcies a ‘Spark AR’ d’Instagram i explorant noves aplicacions”.

Nou comentari