Les exportacions del Port resisteixen en un mal primer semestre marcat pel coronavirus

Els beneficis han caigut vora un 40% però encara sobrepassen els 12 milions d'euros

El tràfic al Port de Barcelona va caure durant el primer semestre de l’any un 19% en relació amb el mateix període del 2019 com a conseqüència de la pandèmia. Segons ha explicat el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, en roda de premsa telemàtica, els descensos han estat de dos dígits en gairebé totes les categories. Tot i així, les exportacions han resistit millor que les importacions: les mercaderies sortints han disminuït prop d’un 5%, mentre que els entrants ho han fet en un 15%.

Pel que fa als resultats, el port ha obtingut un benefici de 12,5 MEUR, un 39% menys. La presidenta, Mercè Conesa, ha assegurat que en el pitjor moment en l’àmbit de les mercaderies ja ha passat i sobre els creuers no ha pogut concretar quan tornaran a la capital catalana. Carbonell ha explicat que la davallada del tràfic total al Port de Barcelona també s’explica per la reducció en els transbordaments i en especial dels petrolis refinats.

Pel que fa les exportacions, globalment han caigut un 5% –la de contenidors només un 2,9%– i les importacions han retrocedit un 15%. Carbonell ha assenyalat que el descens del 3% és un “excel·lent comportament” tenint en compte el context i ha apuntat que ja s’està recuperant després de tocar fons al maig (-16,6%).

Algunes de les davallades més acusades s’han produït en l’automoció, amb un 48% i en els tràfic Ro-Ro amb Itàlia i les Illes Balears, amb un 19%. Pel que fa en l’automoció, destaca el descens del 84,8% de l’abril, quan moltes fàbriques estaven tancades ni tampoc es venien vehicles per l’estat d’alarma. Quant al tràfic Ro-ro, amb Itàlia la caiguda va ser d’un 12%, especial amb el nord d’Itàlia, on l’impacte de la covid-19 va colpejar més durament, mentre que amb les Illes Balears l’efecte s’ha notat pel descens en el turisme. Pel que fa el tràfic de ferris, el retrocés va ser del 6% per la prohibició de les connexions amb Itàlia i Balears.

D’altra banda, també van caure els líquids a granel, en un 23% i en canvi els sòlids van ser els únics que van registrar un increment, proper a l’1%, per l’augment de l’entrada de ferralla amb destinació a la planta de Celsa, ja que va veure reduït l’accés per via terrestre, i per la fava de soja.

Els creuers, sense data de retorn

Un altre dels àmbits més afectats per la pandèmia ha estat el dels creuers, en patir un descens del 84%. Les escales es van fer amb normalitat fins el 15 de març aproximadament, coincidint amb l’entrada en vigor de l’estat d’alarma i des d’aleshores no n’ha atracat cap més a la capital catalana. Per ara, no tenen data de retorn al Port de Barcelona i segons Conesa seria “agosarat” predir si en podrà arribar algun aquest estiu i que també dependrà de com els altres països de l’entorn, com Itàlia, vagin recuperant l’activitat.

En aquest sentit, el director general del port ha explicat que al Bàltic algunes companyies han començat a operar amb sortides d’uns tres dies i que Itàlia ja treballa amb l’escenari de tornar a l’activitat a finals d’agost o principis de setembre. Barcelona, per la seva banda, està liderant un grup de treball amb les autoritats sanitàries, ports de l’Estat i les navilieres per avaluar en quines condicions podrien tornar els vaixells, que de moment continuen amarrats als ports poder navegar.

Pel que fa les companyies, tot i que algunes puguin passar per dificultats financeres pel llarg període d’inactivitat, Carbonell sosté que aguantaran bé aquesta crisi perquè són multinacionals amb actius importants, tot i que no ha descartat que algunes es concentrin.

Previsió pel 2020

El director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha pronosticat que l’exercici es tancarà en negatiu quant al tràfic total al Port de Barcelona i molt probablement amb xifres de dos dígits, tot i que no serà un descens tan acusat com un 19%.

Per la seva banda, la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, espera que en termes econòmics encara es tancarà l’any en positiu malgrat que ha dit que la caiguda serà “molt important” respecte el 2019 després de l’impacte de la Covid-19 que, com ha destacat, ha estat un “torpede a l’economia desenvolupada” en contraposició a les economies emergents i que ha desembocat en un context, ha dit, de “vulnerabilitat, volatilitat, incertesa, complexitat i ambigüitat”.

Per últim, Conesa ha anunciat que properament signarà el protocol dels accessos amb el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet. “Estem molt esperançats, sabem que està sobre la taula del ministre i estem pendents de fixar l’agenda”, ha explicat Conesa, que ha afegit que la trobada institucional prevista no s’ha pogut celebrar arran dels darrers rebrots.

Nou comentari