Experts d’Aquaservice, Naturgy i Indra debaten sobre economia circular al Forbes Summit Sustainability

Els líders empresarials plantegen veure la crisi climàtica com una oportunitat econòmica en lloc d'un obstacle

Experts en economia circular i líders empresarials de companyies com Aquaservice, Naturgy i Indra, entre altres, han debatut aquest dimecres sobre com fomentar un model empresarial alternatiu al tradicional i sobre com la sostenibilitat, davant del repte global de la crisi climàtica, ha de ser entesa com una oportunitat per al desenvolupament empresarial en lloc de com un obstacle. La segona edició del Forbes Summit Sustainability, que ha tingut lloc a Madrid, ha servit per fer un repàs del paper que tenen els consellers i el futur de les finances sostenibles i ha comptat amb experts i líders d’empreses com Aquaservice, Naturgy, Indra, Sanitas, Suez Espanya o Telefónica, entre d’altres.

Exemple d’això ha estat la taula de debat El nou rol de les empreses en matèria de Sostenibilitat i Economia Circular, on Manuel Ausaverri, director d’Estratègia, Sostenibilitat i Gabinet d’Indra, ha afirmat que la sostenibilitat ja era una “tendència fonamental “abans de la pandèmia i, concretament en la seva companyia “part central del model de negoci”.

“La sostenibilitat és part del nostre negoci perquè ho és per als nostres clients. Els més escèptics pensen que és una moda i que passarà. Jo crec que no, que ha arribat per quedar-se. Al cap i a la fi, és un tema de mentalitat, de les empreses, dels accionistes i de les persones. I ens hem alineat amb aquesta tendència amb la voluntat de liderar-la”, ha defensat.

La directora de Medi Ambient i Responsabilitat Social de Naturgy, Núria Rodríguez, ha traslladat que tots els reptes de sostenibilitat formen part de l’eix estratègic de la seva companyia. “Hem millorat en eficiència energètica, en la seguretat de les persones, hem disminuït els trasllats, reduït residus i aconseguim solucions molt més sostenibles, que canvien el model de negoci. Sempre és una aposta ferma de ‘win-win’ perquè la circularitat està en tot el que fem “, ha aprofundit.

Els assistents han coincidit que per avançar en matèria de sostenibilitat i cap a una economia circular conjunta cal posar a les persones i al planeta en el centre de la presa de decisions. En aquest sentit, Alberto Gutiérrez, conseller delegat d’Aquaservice, s’ha referit al model de negoci de la companyia de distribució d’aigua mineral natural amb dispensador i en la seva ponència Les claus d’una companyia nativa circular ha defensat que Aquaservice té clar que “la millor manera d’impactar positivament” en l’entorn és “tenint cura del planeta i treballar per un món sostenible”.

“Per això, tenim molt interioritzada l’economia circular i hem buscat ser empresa nativa en aquesta aposta per la circularitat”, ha defensat el conseller delegat d’Aquaservice, assenyalant que el seu model de negoci és “cent per cent circular” i ha proposat “una forma de consum sostenible i circular única dins del sector”.

A més, Gutiérrez ha afegit que està “molt clar” que el consumidor d’avui en dia està demanant aquesta sostenibilitat i compromís a totes les empreses, circulars o no: “Busquen que siguem sostenibles i que les empreses siguem bons ciutadans”. “A Aquaservice portem treballant des dels nostres inicis en això”, ha subratllat.

Nous rols i reptes

Els reptes i desafiaments en matèria de sostenibilitat han estat altres dels temes debatuts en la trobada, moderada pel divulgador ambiental i assessor en sostenibilitat José Luis Gallego, que ha comptat amb la participació de directius de GSK Espanya, Sanitas, Bankia o Telefónica. Gallego ha incidit que el compromís de les empreses “és imprescindible” per avançar cap a una veritable economia circular i eludir els pitjors escenaris als que ens empeny la crisi climàtica.

A l’acte de Forbes també han acudit aquest dimecres els exministres Ramón Jáuregui i Isabel Tocino. Aquesta ha assenyalat que “per ser sostenible, cal ser solidari”. “En aquesta línia les empreses tenim molt clar que els nostres consumidors es fidelitzen amb una companyia perquè aquesta és realment sostenible”, ha defensat.

Llocs de treball ‘verds’

La consellera de Medi Ambient, Ordenació del Territori i Sostenibilitat de la Comunitat de Madrid, Paloma Martín, ha estat l’encarregada de clausurar l’acte. Ha plantejat la seva estratègia de sostenibilitat, que es fonamenta en tres eixos: treballar l’economia circular, lluitar contra el canvi climàtic i apostar per la sostenibilitat mediambiental tenint cura de la biodiversitat.

“Entenem que l’aposta de futur és l’economia verda; és generar llocs de treball verds lligats a la sostenibilitat mediambiental. Això significa seguir apostant per la mobilitat sostenible, apostant per inversions en la rehabilitació d’habitatges i en eficiència energètica, a més de per noves estratègies d’economia circular a través de la posada en funcionament de plantes de tractament de residus”, ha defensat.

En aquest punt, Martín ha mantingut que “res d’això es podria dur a terme sense la col·laboració estreta de l’empresa privada” i ha incidit que la Comunitat de Madrid garanteix aquesta col·laboració donant seguretat jurídica i facilitats per al desenvolupament de plans que ajudin a la sostenibilitat. “Les empreses estan realitzant en els últims anys un gran esforç per convertir les seves empreses en àrees de sostenibilitat i tenen en la Comunitat de Madrid a un aliat per fer-ho”, ha conclòs.

Nou comentari