Anar de rebaixes ja no és patrimoni exclusiu dels mesos de gener i juliol. La liberalització del calendari de descomptes i promocions el 2017, com t’expliquem en aquest article, ha descafeïnat progressivament la tradició de sortir a la caça de gangues el 7 de gener. Avui s’ha reduït a la mínima expressió.

Moltes botigues ja no esperen a després de Reis per rematar gènere de temporades anteriors o roba de rigorós hivern, una pràctica que servia sobretot per reduir estocs difícils de col·locar i poder invertir els guanys en productes de la nova temporada. L’any passat la pandèmia ja va sabotejar les rebaixes del petit comerç barceloní, el que preocupava molt als representants d’aquest sector econòmic. 

Enguany s’ha notat especialment la proliferació de descomptes a mitja temporada nadalenca, entre Nadal i Reis. També ha estat generalitzada al carrer la translació del Black Friday digital, que han popularitzat els grans portals en línia i que ha acabat fent de tret de sortida de la campanya de Nadal. 

Així, cada cop menys persones –sobretot els consumidors més joves– usen ja l’expressió ‘anar de rebaixes’ per parlar de les ofertes de la segona setmana de gener. “Ens vam inventar el verb anar de rebaixes, i ara ja qui fa servir aquesta expressió? Molt pocs. Cada dia trobes descomptes”, lamenta el president de Barcelona Comerç, el Salva Vendrell.

Make a quiz

L’arrel de la liberalització, de fet, és l’esclat de la moda de baix cost a principis d’aquest segle. La fabricació llunyana però molt econòmica va revolucionar la cadena de producció i va reduir dràsticament els estocs. També va difuminar el concepte de ‘temporada’, en especial en la moda, perquè la clientela es va acostumar a la rotació de gènere permanent. Ara amb la compra a internet competir per preu ha deixat de ser una bona estratègia per al petit comerç, així que les rebaixes són més un premi que un ganxo per als compradors dels establiments de proximitat.

Nou comentari