Els vigilants de seguretat del Prat registren la vaga indefinida: “Estem pitjor que amb Eulen”

El comitè d'empresa acusa Trablisa d'incomplir el pacte que va posar fi a l'aturada del 2017 que va col·lapsar l'aeroport

El comitè d’empresa de Trablisa, l’encarregada dels controls de seguretat a l’aeroport del Prat, han registrat aquest dilluns la “vaga indefinida” a les oficines del Departament de Treball del Govern. L’aturada s’ha convocat després que l’empresa no es presentés a una reunió per acostar posicions el divendres 27 de juliol. El col·lectiu protesta per la “pèrdua de drets” que ha suposat l’arribada d’aquesta companyia, que es va fer càrrec del servei de seguretat després d’Eulen, amb qui els treballadors van mantenir un llarg conflicte que va derivar en millores de les condicions laborals. Ara, asseguren que estan “pitjor” que amb Eulen i acusen l’empresa adjudicatària d’incomplir les mesures que va fixar el laude obligatori que va acabar amb l’aturada de l’estiu del 2017 que va col·lapsar l’aeroport.

En concret, afirmen que no es respecta la paritat en els llocs de feina ni les rotacions de plantilla per compartir les feines més dures, ja que hi ha molta diferència de volum de feines entre filtres. Per això, la presidenta del comitè d’empresa, Genoveva Sierra, denuncia que amb Trablisa han perdut “tots els drets” que van guanyar amb Eulen.

“És una empresa que ens ha mentit des que ha entrat”, ha afirmat, “l’aeroport és un punt delicat, hem perdut temps, paciència i la gent ara ja no creu res. La vaga no és bona per ningú però és l’únic que ens queda”, ha afegit. En aquesta protesta, els 500 treballadors que donen el servei reclamen un increment salarial d’un euro a l’hora, que es garanteixi una plaça de pàrquing gratuïta, descansos i rotacions entre feines més o menys pesades.

Altres vagues 

Els vigilants de seguretat ja havien convocat una vaga en dues ocasions, la primera, al febrer es va arribar a un acord “que no han complert”, apunta Sierra. La segona es va registrar el mes de juliol però es va tirar endarrere perquè les reclamacions dels treballadors ja estaven judicialitzades i l’empresa els va acusar de cometre una il·legalitat, ha explicat.

“Era mentida, no hi havia cap conflicte col·lectiu, el que estem veient és que l’empresa vol passar els mesos que li queden enganyant-nos contínuament, no complint ni amb el laude obligatori ni amb els acords”, ha assegurat l’assessor del comitè d’empresa Juan Carlos Giménez Romero. L’adjudicació del servei de seguretat expira al maig vinent. 

Segons Giménez, el laude forçós decretat el 2017 era un “esparadrap”, ja que els problemes de llavors es mantenen dos anys després. Els treballadors del Prat van perdre els 200 euros de suplement que guanyaven per compensar la sobrecàrrega de feina i a hores d’ara els vigilants tenen més feina i ara guanyen “igual o menys” que els vigilants de seguretat en altres infraestructures.

Un aeroport “de segona”

“Per Aena l’aeroport del Prat és de segona, encara que els viatgers passin de 50 milions”, ha etzibat Giménez Romero, que ha culpabilitzat directament “la usura” de l’empresa pública de les males condicions dels vigilants i d’altres serveis subcontractats. “Els filtres són massa petits, hi ha una sobrecàrrega de feina que en altres aeroports amb més personal o menys viatgers. S’ha d’abonar la sobrecàrrega de treball d’alguna manera”, ha apuntat.

D’altra banda, ha explicat que una altra part problemàtica de la negociació per aconseguir millores laborals és que Trablisa es va presentar al concurs de licitació formant una Unió Temporal d’Empreses (UTE) amb l’empresa Visabren, que proveeix auxiliars. Aquest col·lectiu cobrava 765 euros bruts al mes i, per tant s’ha vist beneficiat per l’augment del salari mínim aprovat pel govern socialista. Com a conseqüència del canvi de normativa, els beneficis que calculava tenir l’empresa s’han reduït. “Només poden recuperar aquesta pèrdua amb els treballadors”, ha assegurat Giménez, que, alhora, s’ha mostrat disposat a negociar per arribar a un acord amb l’empresa. 

Més informació

Comentaris

    Ganxet 30/07/2019 11:27 am
    AENA és l'empresa que gestiona tots els aeroports espanyols, però només al Prat hi ha problemes cada any. Això és mala fe. I el més trist és que hi ha molta gent a Catalunya que no ho vol veure.
    FRAN bcn 30/07/2019 1:23 am
    Un escàndol es poc...fa vergonya...volia viatjar en avió o tren, però passo....aniré com sempre, amb el meu cotxe, mes km però al meu aire..
    fran bcn 29/07/2019 2:59 pm
    Sincerament es un escàndol, sembla un boicot organitzat per enfonsar i crear mala imatge del Prat?? a Madrid allò no passa..perquè?? tic tac

Nou comentari