La crisi dels lloguers impulsa els trasters urbans al centre de Barcelona

Cada vegada hi ha més barcelonins que lloguen metres quadrats fora de casa per compensar la falta d’espai a la pròpia llar

Des d’un home que va heretar un piano de cua i no tenia espai a casa per guardar-lo fins a una noia que volia treure la bicicleta del balcó per poder sopar a la fresca: els trasters urbans són un gran calaix de sastre on fa temps que els barcelonins hi emmagatzemen les seves històries personals. Però l'increment dels lloguers dels últims anys a Barcelona ha donat un nou impuls al negoci, que ara ha trobat el seu lloc ideal al centre de la ciutat. Avui a Barcelona n’hi ha un total de 66, segons les dades de l’Asociación Española de Self-Storage (AESS), gairebé un 18% més que l’any passat i és la ciutat amb més centres d'emmagatzematge de l’Estat espanyol.

“No vam néixer per a això, però ens hem adonat que és una solució molt versàtil per solucionar la falta d’espai derivada dels canvis de casa”, confessa al TOT Barcelona el cofundador d’OhMyBox!, Nicolás Pérez. “Molta gent ha hagut de mudar-se a pisos més petits a causa de la pujada dels preus del lloguer, però volen conservar coses que els fan servei –encara que sigui de tant en tant– o que tenen un valor sentimental”. 

El centre que Mister Traster té al carrer Mallorca amb Castillejos des del 2012 / XFDC

El centre que Mister Traster té al carrer Mallorca amb Castillejos des del 2012 / XFDC

Encara que sembli mentida, la televisió també ha jugat un paper molt important. “Els programes de subhastes de trasters ens han donat molta publicitat”, afegeix el director general de Mister Traster, Álvaro Juncadella, un dels primers empresaris que va veure clar el negoci l’any 2007. De fet va ser el segon operador en obrir un centre a Barcelona després de Bluespace. “En aquell moment els preus del metre quadrat a Barcelona estaven pels núvols i era impossible trobar locals al centre de la ciutat”, recorda.

El centre guanya atractiu

En els últims anys la tendència ha canviat i els grans operadors veuen la capital catalana com una bona oportunitat. Bluespace, el líder indiscutible del sector, té 22 centres però només cinc estan a Barcelona ciutat: dos a Sarrià-Sant Gervasi, un a Les Corts, un Sant Andreu i un a Sant Martí. Des del 2013, OhMyBox! ha obert quatre trasters amb 14.000 metres quadrats d’espai en ubicacions molt cèntriques –Marina, Glòries, Calàbria i València. Mister Traster en té un d’uns 3.500 metres quadrats al costat de la Sagrada Família i planeja obrir-ne un altre al 22@, tot i que complementa la seva oferta amb dos centres més, un a l’Hospitalet i un altre a Sant Adrià del Besòs. 

Malgrat aquest boom de trasters, “encara hi ha molt camí per recórrer”, assegura Nicolás Pérez, que durant cinc anys va ser director de Marketing de Bluespace i va decidir muntar la seva pròpia empresa perquè pensava que el futur eren els centres de les ciutats. "És un model de negoci contrastat que funciona a molts països, no hem inventat res", insisteix el cofundador d'OhMyBox!. Simplement, diu, "falta que la gent conegui que existeixen els trasters". Barcelona és un bon lloc per dos motius: té prou població (1,6 milions d'habitants) i poder adquisitiu perquè un bon nombre de veïns busquin solucions de pagament a la manca d'espai. "Els clients estan al centre de les ciutats i la proximitat és important", remarca Pérez, que des del primer moment va apostar per Barcelona i, tot i tenir plans per expandir-se a altres ciutats, per ara prefereix consolidar-se a la ciutat.

Interior del traster d'OhMyBox! al carrer Marina de Barcelona / OhMyBox!

Interior del traster d'OhMyBox! al carrer Marina de Barcelona / OhMyBox!

L'estratègia de Mister Traster ha estat l'oposada. Va començar el 2007 a Sant Adrià del Besòs, amb 6.500 metres quadrats d'espai d'emmagatzematge –llavors el negoci estava més a la perifèria–, i el 2012 va entrar a Barcelona amb un antic edifici industrial del carrer Castillejos que va reformar per complet. El temps li va donar la raó: "En dos anys ja el teníem ple, però el gran èxit d'aquest centre és que ens ha aportat molta demanda per al de Sant Adrià [que va passar del 75% al 90% d'ocupació] i ens va permetre obrir el de l'Hospitalet el 2016", explica.

Proximitat i preu, les dues variables en joc

El negoci dels trasters té dues variables: proximitat i preu. OhMyBox! prioritza la primera sense oblidar la segona. "Els nostres clients volen trasters que estiguin a prop de casa seva i majoritàriament són particulars", diu Pérez. "N'hi ha que volen un traster petit per guardar-hi la bicicleta, la seva col·lecció de llibres o la roba de temporada i n'hi ha d'altres que simplement necessiten un lloc on deixar les seves coses mentre fan la mudança o marxen fora per feina durant uns mesos".

Mister Traster, en canvi, explota els seus centres de Barcelona i la perifèria com una xarxa. "A Sagrada Família hi tenim molts clients del barri, instal·ladors que guarden les seves eines, visitadors mèdics que hi deixen les mostres... però són trasters una mica més cars perquè estan a prop de casa", reconeix Juncadella. Estima que el radi òptim per a un traster són uns 5-10 minuts caminant com a màxim. "Si el que busquen és un bon preu, hi ha els centres de la perifèria: estan a un cop de cotxe i segons què hi guardis, per exemple els esquís o la bici de muntanya, et surten més a compte".

Un sector molt atomitzat

El sector dels trasters va tenir una primera embranzida durant la crisi econòmica, quan molts locals comercials es van buidar i alguns propietaris va decidir apostar per una activitat a l'alça i que aparentment pot fer qualsevol. "És un sector molt atomitzat", explica Pérez. Segons l'AESS, a l'Estat espanyol hi ha 475 centres i 247 operadors, el que suposa una mitjana de menys de dos centres per cada empresa. En els últims tres anys hi ha hagut una segona expansió, amb més de 200 nous centres a tot Espanya, un 60% més que el 2016.

Juncadella considera que aquest creixement no pot durar gaire més. "La finestra d'oportunitat per als petits locals s'està tancant perquè la recuperació econòmica ha fet que baixés la disponibilitat d'establiments buits". A més, considera que a Barcelona "hi comença a haver certa saturació" i les noves oportunitats estan en zones residencials amb poca oferta, com Les Corts o la zona de La Bordeta - la Campana. "Obrir de zero ara és complicat i segurament la tendència a mig termini serà tornar a la perifèria per l'encariment del preu del metre quadrat", vaticina.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?