Competència desaconsella l'aprovació del reglament metropolità de VTC

Considera discriminatoris tant la precontractació mínima com el registre de vehicles i recomana renunciar a donar-li llum verda abans d'eleccions

L'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) s'ha pronunciat aquest dimecres novament en contra de la regulació que Generalitat de Catalunya i Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) impulsen sobre els serveis de VTC. En aquest ocasió ha emès un informe sobre les limitacions a la lliure competència que imposa a aquest sector el nou Reglament de l'AMB –que concreta i amplia les restriccions del decret del Govern–, que ha estudiat durant el període d'informació pública iniciat al febrer, després de rebre llum verda inicial al Consell Metropolità. La conclusió que n'extreu l'ACCO és que l'AMB no hauria d'aprovar-lo de forma definitiva, com preveu fer abans d'eleccions.

"En lloc de procurar fer efectiva la transició cap a un model regulador veritablement procompetitiu i, en aquest sentit, actualitzar i modernitzar el sector del taxi, els
poders públics han optat per limitar i condicionar en major mesura l'activitat dels operadors de VTC", assevera. Considera que l'objectiu ha estat "afeblir les pressions competitives" que havia introduït l'expansió dels VTC sobre el sector del taxi, "tradicionalment preservat de la competència".

L'ACCO destaca especialment l'establiment d'un termini mínim de 60 minuts de precontractació, que amplia els 15 minuts establerts al decret català: "És una greu restricció de la competència que no es troba justificada en base a cap raó de interès general o motiu legítim". "Només fa que amplificar, a nivell metropolità, els greus efectes tant per als operadors com als usuaris dels serveis de VTC de l'establiment d'un termini mínim de 15 minuts de preserva", diu. Considera que la mesura "és discriminatòria perquè no s'aplica al sector del taxi, que també presta serveis en el segment de la precontractació".

El registre metropolità de vehicles que fan ús de llicències VTC tampoc agrada a aquest organisme autònom que depèn de la Generalitat: "Configurat com un requisit d'accés per poder prestar serveis urbans de VTC, constitueix una restricció injustificada a la competència que té com a objectiu final dificultar, encara més, la prestació dels serveis urbans de VTC durant el període transitori de 4 anys previst". A més sosté que el Reglament de l'AMB "altera la competència existent entre els propis operadors de VTC" –que poden operar dins i fora de la metròpoli– i "estableix un tracte discriminatori injustificat" entre ells pel que fa als descansos setmanals i horaris dels treballadors i els requisits dels vehicles. No només això, sinó que per a l'ACCO aquests horaris i dies de descans busquen assimilar la feina d'un xofer de VTC i d'un taxista i això suposa "una càrrega administrativa innecessària". 

L'ACCO reconeix que només acceptaria la nova normativa si se'n suprimissin 8 articles i una disposició adddicional, el que no tindria sentit perquè "afecten el nucli de la regulació". Per tant, recomana simplement que el Consell Metropolità tombi el reglament i renunciï a les limitacions a les que aspira.

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?